O scurtă geografie a Țărilor Dacice scrisă de Macarie tipograful în secolul XVI (1526-1528)

Categories DezvăluiriPosted on

Nota mea introductivă: Faptul că la începutul secolului 16, după domniile lui Ștefan cel Mare și Vlad Țepeș și înainte de domnia lui Mihai Viteazul, zis și Malus Dacus, un egumen român, tipograf, face o descriere a “Țărilor Dacice”, este o dovadă limpede a conștiinței continuității dacice în Evul Mediu românesc…

MACARIE: „Aceasta e tălmăcirea egumenului Hilandarului, nevrednicul Macarie, cel din urmă dintre ieromonahi, despre țările dacice și despre hotarele lor.

Dacia prima: hotarul din părțile de miazănoapte ajunge până la Rusia Mică și până la Hațeg; iar hotarul dinspre apus, până la râul Tisa, care coboară din țările numite Ghermania, care este Ungaria; hotarul dinspre miazăzi, marele și slăvitul râu Dunărea, care coboară de la râul Tisa spre Marea Neagră, până la Nistru; hotarul dinspre părțile de răsărit, Nistrul, râu mare, al cărui curs desparte Tataria și Dacia, care este țara Muldovlahia și Ungrovlahia, care și Muntenia se cheamă.

Iar hotarul Misiei de Sus: dinspre apus, Dalmația, până la Marea de Apus, acum se numește Skenderia și țara Cernoevicilor, până la însăși Sava, râu mare, și până la Siracuza, care este Dubrovnicul; dinspre miazăzi, Machidonia, care este și se numește acum Serez; dinspre răsărit, Trachia, care este Drenopole, până la Dunăre, râu mare; iar hotarul dinspre miazănoapte, marele râu Sava și de asemenea Dunărea, cum s-a spus și mai înainte, și până la Ghermania, care este Ungaria.

Iar cea numită Dacia Mediteranea, acum este Hațegul și Ardealul și Muncaciul, se întinde până la râul Tisa, asemenea nume primindu-le acum, iar Mediteranea este numită după socotelile geografilor, însă și marginea ei se cheamă acum Mehadia, după cea dintâi denumire a geografilor, întinzându-se până la râul Olt.”

Sursa: Damaschin Mioc, Date noi cu privire la Macarie tipograful, în Studii. Revistă de Istorie, nr. 2 din 1963, anul XVI, București (pe www.dacoromanica.ro) via http://tiparituriromanesti.wordpress.com/2014/12/02/o-scurta-geografie-a-tarilor-dacice-scrisa-de-macarie-tipograful-1526-1528/

Nota mea: De câte dovezi au nevoie istoricii noștri pentru a recunoaște continuitatea dacică? Probele arată nu numai că străinii vedeau țările române din Evul Mediu ca pe Țări Dacice, dar și faptul că strămoșii noștri erau conștienți de originea lor geto-dacică. Să ne amintim că Mihai Viteazul era numit Malus Dacus, Iancu de Hunedoara – Ioan Getul, Horea – Horea Rex Daciae, sau că Tudor Vladimirescu se considera dac iar Mihai Eminescu dorea ca totul să fie dacizat în această țară!…

Daniel Roxin

8 comments

  1. Mulțumesc pentru reclama făcută blogului meu

    Totuși, nu sunt de acord cu interpretarea că moda pentru denumiri antice, specifică acelei epoci, înseamnă o dovadă a „continuității dacice”.

    Ca să fiu mai clar: un alt autor, polonez (Orzechowski), din aceeași perioadă, îi numește pe moldoveni „daci”, dar spune că ei înșiși își zic „romani” (adică români). Și, culmea, mai aflăm că „dacii”, adică moldovenii, se trăgeau din coloniști romani aduși de Flaccus (cel de la care se credea, tot atunci, că provine denumirea de „valahi”). Deci, dacii lui Orzechowski nu au legătură cu dacii pe care i-a învins Traian.

    https://tiparituriromanesti.wordpress.com/2012/09/28/stanislaw-okrzyc-orzechowski-1513-1566-despre-numele-romanilor/

  2. frumos, adevarul iese tot mai mult la vedere , nu au de ales, vor trebui sa invete de la inceputuri istoria noastra, devine tot mai interesant si intr o buna zi speram ca si China sa ne aduca dovezi puternice scrise si Mongolia si Japonia, frumos de nedescris ce ne v a aduce viitorul , felicitarile si multumirile tuturor rominilor asociatiei Geto-Dacii, si celor care muncesc pt binele si drepturile neamului nostru !, asa sa binecuvinteze Dumnezeu pe romini si Romania!

  3. In ceea ce il priveste pe Orzechowski, intrebarea este cat stia cu adevarat din istoria moldovenilor. Simplul fapt ca spune el asta, nu este o dovada.

  4. Stati sa ne intelegem, domnilor: Macarie si mai cum? „Aceasta e tălmăcirea egumenului Hilandarului, nevrednicul Macarie, cel din urmă dintre ieromonahi, despre țările dacice și despre hotarele lor”, zice textul. Macarie Tipograful e una, Macarie egumen de Hilandar e alta: pot fi una si aceeasi persoana SAU NU! Anii ar putea corespunde. Calugarul Macarie, cel care a tiparit la Bucuresti primele carti (Liturghierul -1508, Octoihul – 1510 si Tetraevangheliarul – 1512) era calugar sarb din Cetinie, refugiat la Venetia in 1496 dupa caderea Muntenegrului sub turci; aici (Venetia) el a invatat mestesugul tipariturilor in atelierele venetiene si Radu cel Mare l-a adus in Tara Romaneasca pentru a infiinta o tipografie. Deci nu-l putem numi roman de vreme ce era sarb; era insa crestin ortodox ca si noi. A fost ieromonah; dupa anul 1512 nu se mai stie de el nimic – sau cel putin istoricii nostri nu-l regasesc pe nicaieri. Daca a plecat din Tara Romaneasca la Hilandar/Sfantul Munte Athos si a devenit acolo egumen, asta poate fi adevarat, avand in vedere ca manastirea Hilandar a fost intemeiata de sarbi si a primit intotdeauna la ea (aproape) doar monahi sarbi. La fel de bine egumenul nostru de Hilandar poate sa nu fi fost acelasi tipograf sarb de la Dealu. Macarie este un nume de calugar raspandit prin manastiri.
    http://www.crestinortodox.ro/biserica-lume/manastirea-hilandar-sfantul-munte-athos-120467.html
    Apoi, ce talmaceste egumenul Macarie, scrierea cui? In ce limba era scrierea originala si in ce limba a talmacit-o egumenul? Vedeti cate necunoscute? Haideti sa nu ne pripim cu concluzia ca era roman si acelasi Macarie de la Dealu, tipograful primelor carti din tarile romane. Doar se stie ca ai nostri nu s-au omorat cu firea sa scrie foarte multe despre noi si istoria noastra, tot altii ne-au scris-o, si aici putem specula: ori erau ai nostri foarte siguri de adevar incat nu le era teama ca acei altii ar fi scris gresit despre noi, ori… (si aici visez frumos) ori scriau si scrierile acelea: 1. nu s-au pastrat; 2. au fost arse la marile arderi de arhive romanesti facute de Jan Sobieski si de mitropolitii greci fanarioti sositi odata cu domnii din Fanar; 3. ELE EXISTA, DAR INCA STAU ASCUNSE pe undeva.
    Putem specula la infinit astfel!

  5. hopa! pai ce avem noi aici este de o importanta majora si priveste spre pastrarea constiintei si a continuitatii Dacice. De documentul asta nu am mai auzit, bravo, domnule!

  6. Mare suflet de dac a avut acest Macarie. Inchipuiti-va ca s-a apucat sa scrie adevarul despre Tarile Dacice, fara sa-l impuna nimeni. Gandul sau nu era la cariera sau bani. Vroia sa lase un document care sa marturiseasca ca, in Evul Mediu, dacii se aflau, teferi si nevatamati, pe pamantul lor stramosesc. Nu banuia ca scrierea lui va ajunge odata pe internet ca o marturie incontestabila ca teoria romanizarii este un fals rusinos.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *