Cele 8 obiceiuri sanatoase pentru a atinge longevitatea

Categories SanatatePosted on

Suntem cufundati in epoca de aur a longevitatii. Datorita progreselor in stiinta si medicina si a unei mai mari constientizari despre obiceiurile sanatoase, speranta de viata a crescut  semnificativ pe intreaga planeta. Toti specialistii sunt de acord ca pentru a trai mai mult si mai bine este de o importanta vitala sa avem grija de corpul nostru, sa-l hranim, sa-l hidratam, sa facem activitate fizica in fiecare zi si sa ne odihnim intre 7 si 9 ore in fiecare noapte.

In acest context, a luat nastere „ medicina stilului de viata ”, care se concentreaza pe tratarea cauzelor care stau la baza bolilor in loc sa atace pur si simplu simptomele atunci cand boala este deja in curs de dezvoltare.

Pentru a aprofunda, un studiu din 2023 realizat cu  719.147 de persoane, a publicat date incurajatoare. Potrivit expertilor, practicarea a opt obiceiuri sanatoase la 40 de ani a fost asociata cu 24 de ani suplimentari de viata la barbati si 21 de ani la femei.

„Am fost surprinsi de cat de mult ar putea fi castigat adoptand unul, doi, trei sau toti cei opt factori de stil de viata. Rezultatele cercetarii noastre sugereaza ca adoptarea unui stil de viata sanatos este importanta atat pentru sanatatea publica, cat si pentru bunastarea personala. Cu cat mai devreme, cu atat mai bine . Dar chiar daca faci doar o mica schimbare la 40, 50 sau 60 de ani, aceasta este totusi benefica”, a spus Xuan-Mai Nguyen, specialist in stiinte ale sanatatii.

Care sunt cele 8 obiceiuri pentru a atinge longevitatea?

  • Fa exercitii

Dupa cum multi stiu, miscarea si a avea un stil de viata activ sunt benefice atat pentru sanatatea fizica, cat si pentru cea mentala. Exercitiile fizice ne mentin tineri . In acest sens, cercetatorii au descoperit ca anumite exercitii pot face celulele noastre sa para mai tinere din punct de vedere biologic. Prin cresterea activitatii fizice, bolile legate de varsta, cum ar fi pneumonia, accidentul vascular cerebral, diabetul si infectiile tractului urinar pot fi prevenite.

Oamenii de stiinta au descoperit ca, printre aproape 82.000 de adulti britanici, cei care faceau sport in mod regulat aveau mai putine sanse de a fi spitalizati pentru diverse afectiuni de sanatate in anii urmatori.

  • Evitati fumatul

Potrivit Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS), consumul de tutun ucide aproximativ 8 milioane de oameni in lume in fiecare an . Fumatul este o dependenta periculoasa, de fapt, cei care au acest obicei traiesc in medie cu 10 pana la 15 ani mai putin decat nefumatorii.

  •  Prioritizeaza somnul bun

Odihna adecvata este esentiala pentru mentinerea sanatatii. Oamenii de stiinta recomanda sa dormi 7 ore pe noapte, deoarece contribuie la repararea biologica si mentala . In ciuda importantei sale, OMS estimeaza ca aproape 40% din populatia globala nu poate obtine un somn de calitate.

Lipsa odihnei odihnitoare sau modificarile produse in timpul somnului „pot declansa sau exacerba bolile de baza ”, a avertizat dr. Daniel Perez Chada.

  • Gestionati nivelul de stres

Cu totii suntem supusi unor situatii care genereaza stres, dar un management defectuos accelereaza imbatranirea. „ Stresul sever poate declansa o crestere a varstei biologice , dar daca acest stres este de scurta durata, semnele imbatranirii biologice pot fi inversate”, a avertizat autorul principal al lucrarii, Jesse Poganik, de la Divizia de Genetica de la Brigham and Women’s. Spitalul asociat cu Universitatea Harvard.

  • Evita alimentele ultraprocesate

Dupa cum se spune: „Suntem ceea ce mancam” . Dieta ne determina calitatea vietii. In plina ascensiune a alimentelor ultraprocesate, specialistii insista pe o dieta variata si echilibrata , cu un consum mai mare de legume si fructe, evitand excesul de zahar, grasimi si sodiu.

O dieta sanatoasa ne ajuta sa ne protejam de malnutritie in toate formele ei, precum si de bolile netransmisibile , cum ar fi diabetul, bolile de inima, accidentul vascular cerebral si cancerul.

O modalitate buna de a incepe este prin reducerea consumului de sare. „ Mentinerea consumului de sare sub 5 grame pe zi (echivalentul a mai putin de 2 g de sodiu pe zi) ajuta la prevenirea hipertensiunii arteriale si reduce riscul de boli de inima si accident vascular cerebral in randul populatiei adulte”, afirma OMS.

  • Nu beti in exces

Potrivit OMS, consumul excesiv de alcool poate provoca, in timp, peste 200 de boli . Ideal este sa eviti excesele, limitandu-te la a bea doar la ocazii „speciale”.

  • Neavand dependenta de opioide

Sunt o clasa de medicamente utilizate pentru a reduce durerea. Acestea includ analgezice disponibile in mod legal pe baza de reteta, precum si droguri ilegale, cum ar fi heroina. Consumul lor poate provoca moartea din cauza efectelor acestor substante asupra partii creierului care regleaza respiratia.

  • Mentine relatii sociale pozitive

Cercetarile de la Harvard au identificat ca mentinerea unor relatii sanatoase si pozitive este elementul cheie pentru mentinerea unei vieti lungi si fericite. „Cea mai consistenta constatare pe care am aflat-o in 85 de ani de studiu este ca relatiile pozitive sunt atat de puternice incat ne mentin mai fericiti, mai sanatosi si, daca nu ar fi suficient, ne ajuta sa traim mai mult ”, au observat cercetatorii.

Dezvaluirile studiului 

Studiul a folosit date de la 719.147 de persoane inscrise in Programul de milioane de veterani pentru afacerile veteranilor. Analiza a inclus date de la adulti cu varsta cuprinsa intre 40 si 99 de ani si a inclus 33.375 de decese in timpul urmaririi.

Rezultatele au aratat ca activitatea fizica scazuta, consumul de opioide si fumatul au avut cel mai mare impact asupra sperantei de viata, fiind asociate cu un risc de deces cu 30% pana la 45% mai mare. Intre timp, alti factori, cum ar fi stresul, consumul excesiv de alcool, alimentatia necorespunzatoare si igiena precara a somnului , au fost asociati cu o crestere cu 20% a riscului de deces si cu o crestere cu 5% a lipsei relatiilor sociale pozitive.

Aceasta cercetare arata ca alegerea unui stil de viata sanatos poate ajuta la reducerea riscului de imbolnavire, ajutand la atingerea „longevitatii” mult dorita.