Cum sa creati organizatii agile conform expertilor

Categories ArticolePosted on

Una dintre cele mai mari provocari pentru organizatii este sa devina organizatii complet agile. In cazul in care nu ati auzit inca, aceasta caracteristica este absolut necesara astazi pentru ca o afacere sa functioneze in timp ce se adapteaza la cerintele lumii digitale. Are multe avantaje care favorizeaza firma, clientul si muncitorii. Deci , cum creati organizatii agile? 

Sunt multe motive care garanteaza succesul organizatiilor agile, transformarea interna si externa a afacerilor se produce din ce in ce mai rapid si este absolut necesara. Cum poate supravietui o afacere care nu aplica metodologii agile ? Raspunsul este ca va fi complicat. Odata cu aceasta noua paradigma ia nastere profilul Managerului de Proiect.

Este una dintre cele mai solicitate de companii pentru a raspunde nevoilor din domeniul inovatiei metodologice. Acest nou profesionist se ocupa de gestionarea resurselor in medii de lucru agile . Face acest lucru prin crearea de valoare, in perioade scurte de timp, si este, de asemenea, responsabil pentru includerea clientului in procesele sale.

Organizatiile agile stiu deja ca noile vremuri necesita reconfigurarea strategiilor, proceselor, talentului si tehnologiilor. Prin urmare, cultura companiei si capitalul uman al acesteia trebuie sa fie cel mai important lucru in organizatiile agile.

Pasi pentru a crea organizatii agile

Directorul academic al programului postuniversitar in Manager de produs digital, Miguel Macias, si directorul Masterului in Managementul proiectelor digitale, Javier Cantos, explica cum sa cream organizatii agile pentru a obtine succesul.

Misiunea trebuie sa fie clara. Companiile care folosesc metodologii agile se concentreaza pe adaugarea de valoare oamenilor si restului societatii. „O organizatie care transcende, care in fiecare zi, saptamana sau luna poate masura contributia pe care a adus-o societatii si ca beneficiul este o consecinta a activitatii respective”, explica Macias.

Structurile ierarhice sunt depasite, organizatiile agile se angajeaza sa fie mai plate, cu echipe autonome multidisciplinare, create prin proiecte sau linii de activitate. „Echipe in care rolurile sunt definite, dar care au optiunea de a schimba rolurile, in mod justificat, prin proiectarea unei cariere profesionale”, adauga expertul.

Directorul asigura ca pentru a crea o organizatie cu metodologii agile este necesar sa existe echipe care sa se coordoneze fluid intre membrii lor si cu alte echipe din organizatie, chiar daca lucreaza de la distanta, creand spatii de impartasire si intelegand ca aceste intalniri sunt necesar si productiv.

Trebuie avuta grija si de utilizarea instrumentelor. De exemplu, in loc sa creeze sarcini repetitive pe care lucratorii le considera plictisitoare, ei pot folosi alte forme de munca care le sporesc dezvoltarea personala. „Oamenilor trebuie sa li se ofere instrumente pentru a-si desfasura bine munca, de la promovarea unui mediu de lucru bun la facilitarea ideatiei, crearea de continut si idei noi prin transferul de timp, instrumente, pregatire si spatii”.

Definiti o cultura a experimentarii , adica lucratorii sa aiba timp in ziua lor de munca pentru a experimenta si a invata despre noi moduri de lucru, ca au idei, le impartasesc cu echipa si se acorda spatiu inovatiei. „Intr-o organizatie agila, cultura experimentarii ar trebui sa prevaleze asupra culturii planificarii”, spune Macias.

Organizatiile agile trebuie sa fie transparente pentru toate partile interesate. Aceasta inseamna ca oamenii care lucreaza in aceeasi echipa trebuie sa cunoasca care sunt functiile colegilor lor si ale restului echipelor, sa fie constienti de obiectivele, liniile de actiune si misiunea de a crea un sistem eficient si eficient.

Este important sa intelegem implicatiile schimbarii modelului organizational . „Nu este vorba de a trece printr-un proces de restyling pur estetic bazat pe un concept care poate fi un trend, este vorba de a dori sa faci lucrurile intr-un mod total diferit pentru a te adapta la nevoile si schimbarile continue ale unei piete globalizate si tehnologice”, explica Javier Cantos.

Chei pentru organizatiile agile

Orice companie care a decis sa se perfectioneze cu metodologii agile trebuie sa se angajeze pe o cale de transformare in care trebuie luate in considerare mai multe lucruri. In acest moment, Cantos explica cheile de aplicat in organizatiile agile.

Este esential sa ai o echipa buna de profesionisti specializati. Din acest motiv, este atat de important sa aveti pregatire specifica pe profiluri specifice pentru a prelua procesul de transformare. „Toate acestea se realizeaza cu garantii mai mari daca exista profesionisti pregatiti si cu experienta in domenii de cunoastere precum cultura organizationala, managementul schimbarii, metodologii agile sau cadre de scalare”, explica Cantos.

Comunicarea obiectivelor si a procesului de transformare este, de asemenea, importanta. Unul dintre punctele cheie ale organizatiilor agile se bazeaza pe concentrarea asupra oamenilor. Nu se concentreaza doar pe clienti, ci si pe oamenii care fac parte din echipa organizatiei. „Este esential sa se stabileasca un sistem de comunicare complet transparent si participativ cu privire la obiectivele si activitatile care urmeaza sa fie desfasurate”, adauga expertul.

Transformarea trebuie sa fie instrumentul pentru atingerea obiectivelor. Nu este atat rezultatul, cat modalitatea de a atinge scopul. Aici, capacitatea de a defini metrici si analiza continua permit luarea unor decizii cu privire la impactul real al procesului de transformare.

Ce ar trebui sa aiba organizatiile agile?

Potrivit unui articol intocmit de firma de consultanta McKinsey, si in care au colaborat peste 50 de profesionisti specializati in domenii cheie ale transformarii organizationale, cele 5 caracteristici pe care trebuie sa le aiba o organizatie agila sunt:

Strategie: Lucram cu conceptul de „stea polara incorporata in intreaga organizatie”. Acesta concentreaza strategia organizatiei pe crearea de valoare, nu numai pentru clienti, ci si pentru angajati, investitori, parteneri sau chiar comunitatile din jurul lor. Acest lucru permite o mai mare implicare a tuturor partilor interesate implicate si, in acelasi mod, o capacitate mai mare de a detecta nevoile intr-un mod mult mai agil.

Structura: „Retea de echipe imputernicite”. Conceptul de echipe care primesc comenzi evolueaza spre echipe care primesc responsabilitati si lucreaza cu facilitatori pentru desfasurarea activitatii lor. Pentru a face acest lucru, lucram cu:

  • Structuri complet orizontale care reduc birocratia in luarea deciziilor.
  • Roluri bine definite si identificate.
  • Guvernare practica pentru a aduce luarea deciziilor cat mai aproape de echipe.
  • Generarea de comunitati de cunostinte si practica pentru a impartasi know-how.
  • Crearea de asociatii active si un ecosistem care extinde retelele interne si faciliteaza incorporarea talentelor.
  • Implementarea de noi medii de lucru pentru a atinge o mai mare eficacitate in activitatea desfasurata de diferitele echipe.

Procese: Evolutia proceselor lungi si plictisitoare la „cicluri rapide de gandire si actiune”. Aplicarea modelelor iterative in managementul proiectelor permite o mai mare adaptare la nevoile contextului, precum si o mai mare usurinta in a oferi solutii rapide la cerintele primite.

Oameni: Se trece de la controlul prin profiluri orientate spre comanda pana la insotirea oamenilor pentru a obtine mai multa performanta din abilitatile individuale. In acelasi mod, se promoveaza rotatia rolurilor pentru a imbogati experientele oamenilor care fac parte din organizatie.

Tehnologie: Tehnologia este perceputa ca un mijloc care ar trebui sa faciliteze comunicarea si managementul intr-un mediu in schimbare si agil. Sunt introduse noi mecanisme care permit ca munca colaborativa sa fie abordata ca un mediu de primire, gestionare si analizare a informatiilor intr-un mod complet natural.