Economia digitala a CEE este in crestere mai rapida ca niciodata

Categories EconomiePosted on

In primele cinci luni ale pandemiei Covid-19, economia digitala din Europa Centrala si de Est (CEE) a crescut aproape de doua ori mai repede decat in ​​ultimii doi ani, a dezvaluit un nou raport al McKinsey.

Raportul, Digital Challengers in the next normal: Central and Eastern Europe on a path to digital-led growth , estimeaza ca intre ianuarie si mai, economia digitala din Europa Centrala si de Est a crescut cu peste 14% si a capturat 78% sau 5,3 miliarde de euro, din cresterea inregistrata in tot anul 2019.

Noul raport se bazeaza pe seria de studii McKinsey care analizeaza cresterea a ceea ce numeste provocatorii digitali din regiunea CEE. Analiza a examinat zece tari: Bulgaria, Croatia, Cehia, Ungaria, Letonia, Lituania, Polonia, Romania, Slovacia si Slovenia; considerati provocatori digitali deoarece demonstreaza un potential puternic de crestere digitala si capacitatea de a imita succesul liderilor digitali din Europa de Nord. Potrivit cercetarilor din rapoartele anterioare, digitalizarea robusta in regiune are potentialul de a contribui cu 200 miliarde de euro din PIB suplimentar pana in 2025.

Noua analiza McKinsey privind aceleasi grupuri de tari arata ca, intre 2017 si 2019, economia digitala din Europa Centrala si de Est a crescut cu aproape 8% pe an. In 2019, acesta a fost cu aproximativ doua procente peste scenariul sau, asa cum era de obicei, prevazut anterior, ajungand la o valoare de aproximativ 94 miliarde de euro. Cu toate acestea, in aceeasi perioada de timp, liderii digitali din Europa de Nord au reusit sa creasca si mai rapid, largind decalajul dintre ei si provocatorii digitali din CEE.

„Regiunea CEE are un potential suplimentar de crestere digitala. Desi pandemia este o criza in curs de desfasurare care a luat si a modificat atat de multe vieti, vedem acum ca blocajele necesare au fost, de asemenea, un punct fundamental pentru transformarea digitala. Nu pentru ca situatia a schimbat solutia la transformarea digitala, ci pentru ca a facut solutia mult mai importanta ”, spune Jurica Novak, partenerul de conducere al McKinsey in Europa Centrala si autor principal al raportului.

Dupa cum arata noul sondaj McKinsey, aproape 12 milioane de noi utilizatori de servicii online au aparut in Europa Centrala si de Est in primele luni ale pandemiei – mai mult decat populatiile combinate din Slovacia, Croatia si Slovenia. In special, cea mai puternica crestere a fost observata in randul consumatorilor cu varsta peste 65 de ani. Aproximativ 70% dintre respondenti sustin ca vor continua sa utilizeze noi servicii digitale dupa pandemie.

Dupa cum subliniaza raportul, odata ce consumatorii se obisnuiesc cu noile canale fara contact, este posibil sa nu fie inclinati sa se intoarca, mai ales ca masurile de sanatate si siguranta legate de Covid-19 s-ar putea sa nu dispara in curand. Acest lucru deblocheaza un mare potential pentru companiile care investisera deja in digitalizare inainte de focar.

Mai mult decat atat, regiunea CEE are deja bazele pentru digitalizarea ulterioara. Acestea includ performante macroeconomice puternice (PIB-ul pe cap de locuitor a crescut cu 115% in perioada 2004-2019), infrastructura digitala de inalta calitate si un ecosistem digital emergent vibrant, cu unicornii din ECE in valoare de aproximativ 31 miliarde de euro. Regiunea se mandreste, de asemenea, cu sisteme de invatamant primar si secundar bune, precum si cu un fond mare de talente, cu 216.000 de absolventi la discipline STEM (stiinta, tehnologie, inginerie si matematica) in 2018.

„Cresterea recenta a adoptarii digitale si a fundamentelor existente deblocheaza un potential mare pentru companiile care investisera deja in digitalizare inainte de izbucnire”, adauga Novak. „Dar, de asemenea, pun presiuni mari asupra altor organizatii, in special din sectorul public si intreprinderile mici si mijlocii, care raman in urma in ceea ce priveste adoptarea digitala, pentru a transforma rapid modul in care interactioneaza cu cetatenii si clientii.

In timp ce toti provocatorii digitali au implementat intr-o oarecare masura serviciile digitale sau sunt in proces de a face acest lucru, exista diferente mari in intreaga regiune. Slovenia, Cehia si Ungaria sunt pe primul loc, Bulgaria, Romania si Polonia crescand in spate. Cele trei elemente cu care se confrunta cel mai mult tarile din ECE sunt platile electronice, facturile electronice si interoperabilitatea datelor pe care le aduna.

Pentru a profita la maximum de potentialul digital neexploatat, sunt necesare actiuni suplimentare de catre toate partile interesate din ECE. Pentru o transformare digitala de succes in urmatoarea normala, raportul McKinsey recomanda intreprinderilor sa adopte o abordare holistica prin digitalizarea interactiunilor clientilor, optimizarea operatiunilor si modernizarea IT.

Avand in vedere migratia rapida a consumatorilor catre tehnologiile digitale conduse de pandemie, factorii de decizie politica ar putea lua in considerare introducerea mai multor servicii publice online si crearea unui ecosistem digital in care indivizii si intreprinderile sa poata prospera. Acestia pot face acest lucru sprijinind antreprenoriatul, creand stimulente pentru IMM-uri sa digitalizeze si cooperand cu clustere tehnologice – sectoare care sporesc competitivitatea regiunii.

In timp ce exista deja unele initiative de colaborare in ECE – Initiativa celor trei mari fiind cel mai notabil exemplu – niciuna dintre ele nu se concentreaza exclusiv pe digitalizare; nici nu exista colaborari care sa actioneze pentru unificarea mediului de afaceri digital al CEE sau care sa aiba echipe de lucru care sa implementeze astfel de initiative. McKinsey sugereaza crearea unei noi entitati, Consiliul Digital al CEE. Un astfel de organism ar putea ajuta la schimbul de bune practici si cunostinte in intreaga regiune si ar putea stabili standarde comune pentru digitalizare. Europa de Nord a implementat deja un concept similar prin intermediul Consiliului Nordic – un organism oficial de cooperare interparlamentara infiintat in 1952. Printre proiectele Consiliului se numara mai multe initiative digitale, dintre care una este programul Nordic Smart Government, cu trei obiective cheie: cresterea digitizarii in guverne si societate,

„Este important sa stimulam colaborarea la nivelul CEE pentru a conduce agenda digitala si pentru a valorifica potentialul unei piete digitale unice”, spune Novak. „Impreuna, provocatorii digitali reprezinta 100 de milioane de cetateni si 1,5 trilioane de euro in PIB, ceea ce ii face echivalentul celei de-a douasprezecea economii din lume. Astazi, regiunea CEE are ocazia de a capta impulsul cresterii viitoare. Sectorul public si intreprinderile din tarile individuale ar trebui sa se asigure ca se digitalizeaza la fel de repede ca populatia lor. ”

Colaborarea regionala a fost mult timp un punct central al activitatii Europei emergente, alaturi de schimbul de bune practici in digitalizare, inovare si antreprenoriat atat in ​​sectorul de stat, cat si in cel privat. Acum face un pas mai departe prin lansarea unui hub tehnologic regional.

„Prin diferite initiative, cum ar fi Premiile pentru Europa emergenta, in care prezentam ce este mai bun dintre cele mai bune din regiune, ne-am angajat sa aducem oamenii impreuna. Acum suntem pregatiti sa conectam in continuare provocatorii digitali din regiune prin lansarea Tech Emerging Europe Advocates – o comunitate regionala de antreprenori, lideri, experti si investitori din domeniul tehnologiei dornici sa faca din Europa emergenta un centru tehnologic global ”, spune Andrew Wrobel, partenerul fondator al Europei emergente si conducatorul Tech Emerging Europe Advocates (TEEA).

TEEA face parte dintr-o retea globala de aproape 20.000 de avocati infiintata de Russ Shaw, un investitor inger american cu sediul la Londra si cofondator al London Tech Week. Lansarea oficiala a TEEA a fost programata sa aiba loc pe 24 noiembrie 2020, la Varsovia, Polonia.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *