Prima masina – Benz Patent-Motorwagen

Categories CulturaPosted on

Intr-un univers auto in continua expansiune si atatea lansari de frumoase buburuze motorizate, tindem sa uitam de geneza acestei lupte dupa cai putere, de prima masina: Benz Patent-Motorwagen. Totul a inceput in luna ianuarie a anului 1886, cand Karl Benz si-a inregistrat noua inventie sub numele de Benz Patent-Motorwagen. Oficial, prima masina din lume a fost dezvaluita lumii la data de 3 iulie 1886, in cadrul unei eveniment gazduit de orasul Mannheim.

Dupa ce a izbutit sa construiasca motorul in doi timpi pe benzina in 1873, Carl Benz dorea sa construiasca un vehicul ce avea sa fie propulsat de acest agregat. Astfel, apare ideea de Motorwagen, un autovehicul cu trei roti, tractiune spate si motor amplasat in partea posterioara a sasiului. Prima masina din lume aducea in premiera multe inovatii tehnice. Astfel sasiul era construit din tuburi de otel ce erau imbracate in panouri de lemn, rotile spitate erau facute din otel si propuneau anvelope din cauciuc, directia se folosea de o cremaliera pivotanta, suspensia incorpora arcurile eliptice pe spate, iar transmisia era simpla cu o singura viteza.

Prima masina din lume era animata de un motor Benz in patru timpi de 954 cm3 cu un singur cilindru, puterea dezvoltata de acest micut agregat fiind de numai 0,75 cai putere la 250 rpm. Acest motor folosea un carter deschis si un sistem de ungere prin picurare, precum si o volanta mare. Desi primul model nu aducea carburatorul, ci mai degraba un bazin care furniza combustibilul prin evaporare, Benz introduce mai apoi carburatorul controlat de o valva ce regla puterea si turatia motorului.

Odata cu trecerea timpului, Benz si-a imbunatatit creatia, puterea a crescut incetul cu incetul, iar sasiul propune dotari noi. Astfel ca in august 1888, Benz Patent-Motorwagen cu numarul 3 este condus de Bertha Benz, sotia inventatorului, pe o distanta de peste 106 km, aceasta ocazie fiind considerata prima calatorie pe distanta lunga cu o masina. Evident, calatoria nu a fost una atat de comoda precum in zilele noastre. Doamna Benz a fost nevoita sa curete carburatorul si sa alimenteze. Vorbind de primul automobil, nici vorba de benzinarii, combustibilul pretios putand fi achizitionat doar de la farmacii.

In 1893 Carl Benz patenteaza directia dublu-pivot, rezolvand astfel una dintre cele mai presante probleme ale automobilului. Peste cativa ani se naste motorul boxer, fapt care duce la versiuni de serie de pana la 16 cp in 1900. Desi designul primei masini pare ridicol in zilele noastre, nu trebuie sa uitam ca de aici a inceput totul. Benz a inventat motorul pe benzina cu ardere interna si prima masina din lume. Visul sau a fost sa creeze un vehicul usor, propulsat de un motor pe benzina, ideal pentru calatoriile acelei vremi. Si iata ca azi, la peste 120 de ani distanta, toate masinile moderne au un stramos comun, Benz Patent-Motorwagen.