Categorii
Articole

Surpriză: FOLCLORUL ar putea ajunge în programa școlară!

In sfarsit, se-ntampla ceva BUN pentru scoala romaneasca! Romania revine acasa in inimile copiilor sai, cu toata lumina si intelepciunea  invesnicite in tezaurul sau nepieritor… asa cum este firesc, de altfel!

Academia Română, prin Departamentul de Etnologie al Institutului de Filologie Română „A. Philippide” propune Ministerului Educaţiei să integreze în învăţământul preuniversitar predarea literaturii populare şi elemente de tradiţie şi folclor românesc.

Concret, reprezentanţii Departamentului de Etnologie al Institutului de Filologie Română „A. Philippide” al Academiei Române au trimis un memoriu Ministerului Educaţiei în care au semnalat că nu există materiale didactice pentru predarea folclorului românesc. Potrivit adevarul.ro, acestia au propus o serie de măsuri care să ducă la promovarea culturii tradiţionale româneşti:   – acordarea unui număr mai mare de ore, în programa generală de trunchi comun pentru predarea limbii şi literaturii române, respectiv a unui număr mai mare de ore pentru studierea literaturii populare; – alegerea unor texte reprezentative şi adecvate caracteristicilor psiho-cognitive ale fiecărui nivel de şcolarizare; – redresarea modului învechit în care sunt/au fost prezentate conţinuturile de folclor în manualele şcolare aprobate de Minister; acestea suferă de prea multe clişee şi formulări encomiaste, ceea ce face discursul total neadecvat realităţii funcţionale a culturii populare româneşti; – în proiectarea conţinuturilor să se asigure o coerenţă între textele recomandate şi informaţia etnografică, fapt ce ar contribui substanţial la explicarea nivelului de profunzime a textelor şi a legăturii lor organice cu imaginarul popular şi specificul civilizaţiei tradiţionale autohtone; – încurajarea creativităţii şcolarilor prin coroborarea conţinuturilor folclorice cu elemente de cultură materială şi cu industriile creative autohtone; – corelarea atentă a documentelor curriculare cu cerinţele şi subiectele din procesul de evaluare prin examenele de absolvire a ciclurilor de studiu; – pregătirea şcolarilor pentru conştientizarea cu exemple a identităţii lor culturale, în sensul competenţelor sociale şi civice, asumarea acesteia în contactele interculturale europene pe care le vor stabili în viaţă, oferirea unor instrumente concrete, autentice, fireşti de exprimare a profilului lor cultural pentru evitarea discriminării, a alunecării în clişee naţionaliste şi intoleranţă interetnică; – folosirea posibilităţii de tranziţie organică de la învăţarea curriculară a folclorului la activităţi extracurriculare din domeniului meşteşugurilor populare adaptate la nivelul de îndemânare a vârstei şcolare; – înzestrarea tinerilor cu simţ critic pentru detectarea autenticului şi a valorilor româneşti atunci când intră în contact cu piaţa produselor culturale; – valorificarea naturii interdisciplinare a studiului culturii populare, care poate fi analizată în confluenţa cu alte discipline, cum ar fi: istoria, geografia umană, ştiinţele sociale; – fundamentarea experienţei necesare a cadrelor didactice şi a elevilor pentru identificarea şi implementarea de proiecte europene cu instituţii şcolare din ţări comunitare, dat fiind faptul că s-a observat o pondere relevantă dedicată dialogului intercultural în cadrul proiectelor finalizate cu succes până acum; – sprijinirea introducerii unor programe pentru cursuri opţionale (curriculum la decizia şcolii) de cultură populară românească.

In sfarsit, o propunere inteleapta! Iar daca cei din Ministerul Educatiei vor accepta FOLCLORUL in programa scolara, pot fi siguri ca asa fac un lucru mare pentru scoala, pentru elevi, pentru neamul romanesc.

“Cultura tradițională mai poate fi relevantă astăzi recontextualizată în narațiuni cosmologice și ea devine lucrătoare. Bucuria se transmite, fără îndoială, atunci când există în actanți (…). O stiintã se dezagregã dacã nu tine legãtura cu propozitiile sale prime. Asa este si cu un neam, cu un popor, iar principiile noastre, legãturile noastre, merg adânc în preistorie. Folclorul este vârful aisbergului care s-a pãstrat la lumina zilei si cred cã acesta este motivul pentru care simtim noi puterea folclorului, atunci cand îl facem, bineînteles, cu totul arsenalul lui hermeneutic. Intrãm în comunicare cu niste filoane de viatã care merg pânã la originile noastre.” (Ioan Sorin Apan)

Sursa: http://www.sibiunews.net/articole/17-invatamant/8577-veste-uriasa-folclorul-in-programa-scolara-mai-bine-mai-tarziu-decat-niciodata.html

A apărut volumul 2 al cărții POVEȘTILE MAGICE ALE DACILOR. Disponibil aici: http://dacia-art.ro/index.php/car-i/carti-pentru-copii.html

12 răspunsuri la “Surpriză: FOLCLORUL ar putea ajunge în programa școlară!”

Studiul ar trebui sa explice de ce taman la noi a aparut cel mai deosebit folclor din Europa..Care au fost resorturile ? Cum undeva in trecut un Deceneu a hotart sa-i lumineze pe toti dacii, cum a trimis vestale in fiece sat cu legile belagine, cum satele au invatat pe cale orala noul mod de gandire si vietuire(sfatul batranilor, confreeriile de copii, femei barbati maturi, calusarii), cum peste timp , cand au venit navalirile barbare, chiar daca nu mai exista opozitie de tip administrativ, satul romanesc a reusit sa supravietuiasca, etc…

Tradițiile, obiceiurile ancestrale sunt coloana vertebrală ale acestui popor. Folclorul este “sângele” care transporta cultura si civilizatia din veac in veac.

Extraordinară iniţiativă. Oare se doreşte elaborarea unui singur manual sau adăugarea unor capitole în manualele mai multor discipline? nu e foarte clar.
În propunere se vorbeşte despre natura interdisciplinară a studiului culturii populare. Pentru a obişnui copiii cu această complexitate, o cale ar fi orele opţionale de enrichment, care sunt deja aprobate. În cadrul acestora, dacă s-ar ţine, s-ar putea face trimiteri şi către folclor. Practic, orice profesor cu drag de copii ar putea ţine o astfel de oră plecând de la noţiunile specialităţii pe care o predă, şi cel de istorie, şi cel de geografie, şi cel de biologie şi cel de educaţie civică.

Cred ca ar fi o atractie mult mai mare pentru scoala daca s-ar intampla acest lucru.Ar trebui luate mai multe initiative de acest gen care sa atraga copii.

La Soveja ,,Mioriţa” se învaţă din leagăn.

Citiţi ce scrie inimosul Dumitru Manolache despre Oamenii locului unde Alecu Russo a descoperit coroana de aur a poeziei noastre populare.

http://ziarullumina.ro/nunta-ciobanului-care-de-dor-a-inviat-13950.html

Doar un ins lipsit de simţul poeziei poate spune ,,îs sătul de ea până-n gât”.
Dimpotrivă trebuie să se dea câte o notă de zece fiecărui elev care o învaţă pe de rost.
Pe de altă parte versurile ei, lin curgătoare, sunt foarte benefice pentru suflet şi creier.
Recitarea ei timp de o jumătate de oră este un remediu eficace de prevenire a infarctului.

Învăţarea ,,Mioriţei” pe de rost dăunează grav numai ignoranţei!

Foarte bine!!!! De când cu manualele acestea alternative s-a trecut cu uitarea peste valorile poporului nostru. La limba română sunt cuprinse în prezent mute texte de autori străni su personaje din lumea animală si li se impune parintilor să cumpere volume de astfel de autori, dar nu sunt incluse texte cu continut istoric sau din folclorul nostru, parcă înadins.E trist!!!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *