Un nou studiu explica pentru prima data cum supercomputerele cuantice ar putea fi utile in lumea productiei si interpretarii muzicii.
Teleportarea este cel mai frecvent obiectul stiintifico-fictional si, pentru multi, ar evoca fraza nemuritoare „Beam me up, Scotty”.
Cu toate acestea, un nou studiu a descris modul in care statutul sau in domeniul stiintei ar putea fi de fapt folosit ca o alta forma de divertisment – si probabil putin probabila – muzica live.
Dr. Alexis Kirke, Senior Research Fellow in Centrul Interdisciplinar pentru Computer Music Research de la Universitatea din Plymouth (Marea Britanie), a aratat pentru prima data ca un muzician uman poate comunica direct cu un computer cuantic prin teleportare.
Rezultatul este o sesiune de blocare de inalta tehnologie, prin care un amestec de sunete umane live si sunete generate de computer se reunesc pentru a crea o piesa de performanta unica.
Vorbind despre studiu, publicat in numarul curent al Journal of New Music Research , dr. Kirke a spus: „Lumea se lupta pentru a construi primele computere cuantice practice si puternice si oricine va reusi primul va avea un avantaj stiintific si militar din cauza puterea de calcul extrema a acestor masini. Aceasta cercetare arata pentru prima data ca acest avantaj atat de laudat poate fi de asemenea util in lumea realizarii si interpretarii muzicii. Nicio alta lucrare nu a aratat acest lucru anterior in arta si demonstreaza ca puterea este ceva ce toata lumea poate aprecia si bucura”.
Teleportarea cuantica este abilitatea de a transmite instantaneu informatii cuantice pe distante mari, oamenii de stiinta folosind-o anterior pentru a trimite informatii de pe Pamant catre un satelit orbitant aflat la peste 870 de mile distanta.
In studiul actual, Dr. Kirke descrie modul in care a folosit un sistem numit MIq (Multi-Agent Interactive qgMuse), in care un computer cuantic IBM executa o metodologie numita Grover’s Algorithm.
Descoperit de Lov Grover la Bell Labs in 1996, a fost al doilea algoritm cuantic principal (dupa algoritmul lui Shor) si a oferit un avantaj imens fata de calculul traditional.
In acest caz, permite rezolvarea dinamica a regulilor logice muzicale care, de exemplu, ar putea preveni disonanta sau se pot mentine la ¾ in loc de timp comun.
Este semnificativ mai rapid decat orice algoritm clasic de calculator, iar dr. Kirke a spus ca viteza este esentiala, deoarece nu exista de fapt nicio modalitate de a transmite informatii cuantice, altele decat prin teleportare.
Rezultatul a fost ca atunci cand a jucat tema de la Game of Thrones la pian, computerul – o masina de 14 qubit gazduita la IBM din Melbourne – a generat rapid muzica insotitoare care a fost transmisa inapoi ca raspuns.
Dr. Kirke, care in 2016 a pus in scena primul duet intre o cantareata live si un supercomputer cuantic, a declarat: „In acest moment exista limite la cat de complex poate fi un sistem de blocare a computerului in timp real. Numarul de reguli muzicale pe care le poate avea un om improvizatorul stie intuitiv ca ar dura pur si simplu un computer prea mult pentru a se rezolva la muzica in timp real. Comenzile rapide au fost inventate pentru a accelera acest proces in muzica AI bazata pe reguli, dar utilizarea accelerarii cuantice a computerului nu a fost incercata inainte. teleportarea nu poate muta informatiile mai repede decat viteza luminii, daca colaboratorii la distanta doresc sa isi conecteze computerele cuantice – pe care le folosesc pentru a creste viteza AI-urilor lor muzicale – este 100% necesar. Informatiile cuantice pur si simplu nu pot fi transmise folosind sisteme normale de transmisie digitala.”