Ce sunt stirile false: varful aisbergului de dezinformare

Categories NewsPosted on

Aproximativ 80% din populatie  sustine ca a primit stiri false despre pandemie. Procentul este remarcabil de mare, dar trebuie avut in vedere ca pentru a afirma ca au fost primite informatii false este necesar sa le fi recunoscut anterior ca fiind false. Asta inseamna ca, posibil, aproape intreaga populatie a primit o farsa legata de Covid-19. Cu toate acestea, stirile false sunt doar partea cea mai vizibila a dezinformarii , un aisberg aflat in deriva. Va spunem despre asta in acest articol.

Stiri false si dezinformare, cuvintele anului

La inceputul acestui secol, termenul a inceput sa fie folosit cu o oarecare frecventa pentru ca devenea din ce in ce mai evident ca ne confruntam cu o problema serioasa in managementul informatiei .

O problema care avea de-a face atat cu cantitatea, cat si cu calitatea informatiilor . Nu doar ca Internetul multiplicase productia si circulatia de informatii in mod inimaginabil. De asemenea, mass-media traditionala era in criza si increderea in ele se prabusi.

Dar in timpul campaniei pentru alegerile prezidentiale din SUA din 2016, utilizarea acestei expresii a devenit populara atunci cand Donald Trump a folosit expresia ca actor folosind o expresie de slogan . A repetat-o ​​la nesfarsit pentru a acuza de minciuna fiecare institutie de presa care a publicat informatii impotriva lui. A repetat-o ​​in interviuri, la mitinguri si, bineinteles, pe Twitter.

Completarea definitiei stirilor false

Definitia pe care a cules-o dictionarul Collins: informatii false, uneori senzationale, diseminate de parca ar fi fost informatii jurnalistice („ false , adesea senzationale , informatii diseminate sub pretextul stirilor ”). De atunci, au fost evidentiate noi elemente care completeaza aceasta definitie.

Intentionalitate: stirile false sunt mijlocul pentru un scop

Echivalentul spaniol al stirilor false este „farsa”. RAE o defineste drept „stiri false propagate cu un anumit scop”. Astfel, se adauga o caracteristica cheie a stirilor false : intentionalitatea. Aceasta nu este pur si simplu informatii false care trec prin viata deghizate in raportari de incredere. Este o informatie produsa si diseminata cu intentia de a atinge un scop specific.

Acel sfarsit poate fi diferit. Va puteti preface doar ca obtineti bani castigand clicuri din titluri false, dar foarte stralucitoare. Obiectivul poate fi discreditarea unui partid politic rival pentru a-l instraina de sustinatorii sai.

Stirile false pot face, de asemenea, parte din strategiile geopolitice, ca parte a unui razboi informational la care participa toate acele tari cu mijloace pentru a face acest lucru.

Online: vertical vs. orizontala

First Draft este o initiativa privata dedicata analizei dezinformarii. Ele subliniaza un alt element de stiri false : sunt create si raspandite in contextul online.

Pana la aparitia internetului si a retelelor sociale, informatiile au fost adaptate la un model de difuzare . Mass-media a produs si difuzat informatia. Publicul s-a limitat la a-l consuma si a-l comenta la o cafea sau a astepta ca copiii sa iasa de la poarta scolii.

Dar 2.0 si mai tarziu, au schimbat complet acest model. Acum, practic oricine isi poate face propriile stiri false si, mai ales, putem participa la circulatia continutului.

Daca antena de pe care transmit televizoarele sau radiourile se ridica pe verticala, Wi-Fi-ul ne permite sa impartasim acelasi plan orizontal.

Onlineul nu implica doar orizontalitate. De asemenea, inseamna ca stirile false au nevoie de tot ceea ce presupune comunicarea digitala pentru a fi stiri false . Cu alte cuvinte, o farsa, pentru a fi definita ca atare, trebuie sa acumuleze vizite, like-uri si sa fie distribuita. De asemenea, necesita o reactie opusa. Nu este suficient ca continutul sa circule intre conturile care il considera veridic. Ar trebui sa trezeasca neincredere, critici si controverse.

Continutul fals va ajunge cu siguranta sa devina stiri false atunci cand este verificat si marcat ca atare. O pacaleala va fi atunci cand cineva, cu dovezi, o eticheteaza. Imparatul este imbracat pana cand baiatul arata cu degetul spre el si striga multimii ca este gol. 

Aisbergul gigantic al dezinformarii

Elementele care in paragrafele precedente au fost adaugate la definitia initiala a stirilor false ne permit sa incepem sa intrezarim complexitatea problemei cu care ne confruntam.

Numarul de circumstante care intra in joc variaza de la geopolitica la psihologie, trecand prin algoritmii care guverneaza functionarea retelelor sociale sau decalajul digital. 

Prejudecatile legate de cunoastere ne determina sa ignoram orice informatie care ne pune la indoiala convingerile si sa credem la valoarea nominala tot ceea ce ne da dreptate. Algoritmii favorizeaza continutul negativ, deoarece controversele creeaza mai mult angajament si ne inglobeaza intr-o bula in care consumam mereu acelasi tip de continut. Decalajul digital lasa o buna parte a cetatenilor in afara locurilor in care acum are loc conversatia publica.

Acceptarea acestei complexitati ne determina sa largim focalizarea. Si tocmai din aceasta viziune de ansamblu putem incepe sa intelegem dinamica dezinformarii care ne ameninta. 

Nu suntem Titanic

In Studiul I privind impactul stirilor false in Spania, 30% dintre persoanele intervievate au declarat ca informatiile false le-au determinat sa se certe cu familia sau prietenii. Nu este cel mai rau lucru care ni s-ar putea intampla, dar nici problemele convietuirii nu trebuie subestimate.

Potrivit unui Eurobarometru realizat inainte de pandemie, 83% din populatia UE a identificat dezinformarea drept un „pericol pentru democratie”. 

Pandemia a fost si un moment in care toate elementele de dezinformare s-au acutizat. De asemenea efectele sale. Circulatia informatiilor false si incurajarea teoriilor conspiratiei au pus si au pus in pericol sanatatea colectiva.

Dar printre atatea cifre exista si date pentru speranta. Potrivit unui studiu realizat de grupul Digilab, in ​​aprilie 2020, intitulat „Consumul de informatii in perioada de izolare din cauza coronavirusului”, 73,5% dintre persoanele chestionate au declarat ca au verificat informatiile pe care le-au parut indoielnice.

Si daca internetul si retelele sociale fac parte din problema, ele pot fi si ele parte din solutie. Spiritul cu care s-a nascut reteaua a fost de a impartasi cunostintele si de a le crea impreuna. Exista multe initiative care recupereaza munca comunitara pentru combaterea dezinformarii. Comunitatea a fost intotdeauna o valoare pe internet si acum este mai necesara ca niciodata. 

De fiecare data cand cunoastem mai bine problema si tot mai multe solutii ne sunt disponibile.

Munca unui community manager impotriva dezinformarii

Informatii, context online, comunitate… toate acestea sunt elemente cheie ale activitatii Community Manager. Printre numeroasele sarcini care alcatuiesc acest job se numara: curatarea si generarea de continut, stimularea si moderarea conversatiei din profilurile noastre, cunoasterea modului in care functioneaza retelele pe care le gestionam, interactiunea cu alte conturi… In majoritatea acestor sarcini putem face decizii care intuneca panorama dezinformarii sau care, dimpotriva, ajuta la clarificarea orizontului.

Prin gestionarea continutului din surse si opinii variate, spargem balonul in care ne tin algoritmii si impartasim o viziune larga si diversa comunitatii noastre . Daca ignoram continutul plin de ura, chiar si pentru a ne arata indignarea impotriva lui, nu mai servim drept difuzor. Daca contrastam datele pe care le gestionam, cream continut riguros si de incredere.

Primul pas, ca in atatea alte lucruri, este sa devii constient de problema. In acest sens, viziunea de ansamblu aparata de acest articol poate fi foarte convenabila. Pentru ca, in plus, viziunea de ansamblu presupune si asumarea ca este o problema sociala si, prin urmare, fiecare trebuie sa se angajeze din responsabilitatea sa.

Daca lucrati ca Community Manager, aveti o profesie privilegiata pentru a lupta impotriva dezinformarii. De fiecare data cand cunoastem mai bine problema si tot mai multe solutii ne sunt disponibile, vom ocoli aisbergul.