Noul val al cinematografiei romanesti

Categories Timp liberPosted on

Cinematograful romanesc a fost piperizat multi ani de regimul represiv al lui Ceausescu. Cu toate acestea, o noua generatie de regizori romani dinamici cerceteaza in prezent istoria tulbure a tarii.

Cinematograful a venit la Bucuresti in 1896 odata cu proiectia filmelor fratilor Lumiere. Primul film romanesc, Independenta Romaniei , a fost realizat in 1912, iar industria de dinainte de razboi a produs multe clasice mute si sonore. Industria a fost puternic influentata de sosirea guvernarii comuniste in 1947, dupa care cinematografia a crescut, dar cenzura si propaganda au impiedicat creativitatea. Pe https://icul.ro/ gasesti cele mai bune si noi filme romanesti pe care le poti viziona online sau pe Netflix.

Inceputul noului secol, care a marcat un deceniu de la caderea dictaturii lui Ceausescu, a vazut aparitia unui nou val de regizori romani care au stralucit pe scena internationala. Au impartasit aceeasi experienta, dobandind experienta de teren lucrand pentru productii europene care erau filmate in Romania datorita fortei de munca ieftine.

4 luni, 3 saptamani, 2 zile

4 Months, 3 Weeks, 2 Days urmareste doua tinere romance care nu ar trebui sa-si faca griji pentru nimic altceva decat pentru examene, dar care ajung sa fie nevoite sa incalce legea. Una dintre ele, Gabi (Laura Vasiliu), este insarcinata. Sub dictatura lui Ceausescu, politica sa pronatala pedepseste avorturile cu pedeapsa cu moartea. Filmul lui Christian Mungiu se intreaba cat de departe ar merge cineva pentru un prieten. Otilia (Anamaria Marinca) nu clipeste si ia soarta lui Gabi in propriile maini. Avortul ilegal este programat dar are un pret.

Acest film nu este despre dezbaterea argumentelor pro-viata, ci despre opunerea rezistentei la un regim opresiv. Motivatia lui Gabi nu este niciodata dezvaluita; singurul lucru care conteaza este alegerea ei ca femeie. De la camera ingusta a universitatii pana la camera de hotel, motivul celulei deschide si inchide filmul sugerand lupta lor pentru libertate. In cele din urma, Otilia se uita la fatul mort. O scena emotionanta care condamna singurul rezultat posibil al unui stat totalitar: risipa.

12:08 La est de Bucuresti

In timp ce multi ar putea considera ca istoria recenta a Romaniei este una sumbra, Corneliu Porumboiu abordeaza trecutul cu umor si geniu, imbinand cu pricepere pe ciudatii colegi de pat ai umorului si ai politicii. Un post de televiziune provincial programeaza o emisiune dedicata zilei de 22 decembrie; ziua rasturnarii lui Ceausescu. Programul se intreaba daca populatia a iesit in strada inainte sau dupa ora 12:08 – ora cand Ceausescu a fost prezentat la televizor fugind din Bucuresti cu elicopterul. Cu alte cuvinte, pune la indoiala daca revolutia a fost intr-adevar condusa de oameni.

Moartea domnului Lazarescu

Memorabila pentru lungimea ei epica, dar mai ales pentru naratiunea sa particulara, aceasta comedie neagra mordanta este o critica caustica a sistemului sanitar romanesc. Amestecand umanitatea si umorul impasibil, regizorul Cristi Puiu relateaza agonia epica a lui Dante Lazarescu in timp ce calatoreste din apartamentul sau din suburbiile Bucurestiului pana in patul de spital. Acest anti-erou perfect infatiseaza o societate in decadere, cu un sistem de sanatate stricat, care nu poate oferi nici macar un tratament de baza domnului Lazarescu.

California dreaming

In mod tragic, Cristian Nemescu a murit intr-un accident de masina in timpul postproductiei filmului sau California Dreamin’, care ramane o marturie a talentului sau. Filmul este plasat in 1999, in timpul razboiului din Kosovo, in timpul caruia un tren de soldati americani este fortat sa se opreasca intr-un sat romanesc indepartat pentru ca le lipseste o autorizatie scrisa valabila de trecere.

Cea mai fericita fata din lume

Prima secventa din Cea mai fericita fata din lume ne face cunostinta cu Delia, fata dolofana si ursuz de 18 ani la care se face referire ironic in titlu. Parintii ei merg la Bucuresti cu masina pentru prima data pentru a strange o masina nou-nouta pe care fiica lor a castigat-o prin loteria unui brand de sucuri. O mana cereasca pentru modesta familie de provincie care se lupta sa-si faca rost de bani. Singura musca din unguent: trebuie sa performeze in noul spot de promovare a sucului. Tot ce trebuie sa faca este sa bea putin suc si sa spuna camerei: „ea este cea mai fericita fata din lume”.

Zece mii de luari si inghitituri mai tarziu, aceasta fata introvertita inca nu poate actiona; ea ramane blocata in acest cosmar nesfarsit, rupta intre parintii ei care vor sa vanda masina si producatorii care vor sa-si vanda sufletul pentru suc. Aceasta tragicomedie evoca tranzitia dura a Romaniei la capitalism. Publicitatea este o oglinda a noii lor societati care imbratiseaza o cultura vacua: consumerismul – privilegiand banii in detrimentul oamenilor. Directorul Radu Jude ne distreaza si informeaza simultan