Poluarea aerului are un cost devastator pentru locuitorii capitalei Romaniei, Bucuresti

Categories StiriPosted on

Poluarea aerului costa fiecare rezident al capitalei romanesti Bucuresti mai mult de 3.000 de euro pe an, potrivit unui nou studiu realizat pentru Alianta Europeana de Sanatate Publica (EPHA). Suma este cea mai mare din Uniunea Europeana. Alte trei orase din Europa emergenta: Varsovia in Polonia, Bratislava in Slovacia si Sofia in Bulgaria apar, de asemenea, in primele 10 orase in care daunele pe cap de locuitor sunt cele mai mari.

La celalalt capat al scalei, trei orase din Estonia (Tallinn, Tartu si Narva) se numara printre cele in care poluarea cauzeaza cele mai mici daune economice pe cap de locuitor.

Studiul EPHA cuantifica valoarea monetara a decesului prematur, a tratamentului medical, a zilelor lucratoare pierdute si a altor costuri de sanatate cauzate de cei trei poluanti atmosferici care cauzeaza cel mai mult boala si deces: particule, ozon si dioxid de azot.

Poluarea aerului este principala cauza a deceselor premature cauzate de factorii de mediu din Europa, potrivit SEE. Problema este cea mai mare in orase, unde traiesc doua treimi din europeni. Doua treimi din orase incalca standardele de aer curat stabilite de Organizatia Mondiala a Sanatatii. Particulele, ozonul si dioxidul de azot cauzeaza anual aproximativ 400.000 de decese timpurii.

„Studiul nostru releva amploarea daunelor cauzate de aerul toxic asupra sanatatii oamenilor si inegalitatile uriase in materie de sanatate care exista intre si in tarile din Europa”, spune secretarul general interimar al EPHA, Sascha Marschang. „In mare masura, situatia poate fi influentata de politicile de transport, iar orasele pot reduce costurile prin trecerea la mobilitatea urbana cu emisii zero. Guvernele si Uniunea Europeana ar trebui sa tina cont de aceste costuri pentru politica de transport, pentru a sprijini, nu pentru a impiedica, o recuperare sanatoasa de la pandemia Covid-19. ”

Studiul a examinat 432 de orase din toate tarile UE, plus Marea Britanie, Norvegia si Elvetia. Sumati impreuna, costurile poluarii aerului pentru locuitorii oraselor se ridica la 166 miliarde de euro pe an, sau 385 milioane de euro pe oras in medie.

Cand sunt grupati in functie de oras mai degraba decat costul pe cap de locuitor, cei care locuiesc in orase mari si scumpe tind sa se confrunte cu cele mai mari costuri de poluare din cauza densitatii populatiei, a castigurilor si a cheltuielilor mai mari. Insa, orasele din Europa Centrala si de Est au scazut aceasta tendinta si au un nivel ridicat in tabelul de impact, in ciuda nivelurilor mai mici de venituri, deoarece poluarea atmosferica deosebit de proasta ii afecteaza. Prin urmare, bucuresteanul mediu se confrunta cu cele mai mari costuri, la 3.004 euro, in timp ce cei din Santa Cruz de Tenerife nepoluata din Spania se confrunta cel mai putin, cu 382 euro.

Particulele provoaca marea majoritate a costurilor, in medie 82,5%, urmata de oxidul de azot (15%, in principal din trafic) si ozon (2,5%, din combustie). Aceste proportii variaza considerabil intre orase. Regiunea CEE are cea mai mare rata de decese prin poluarea aerului, in timp ce Europa de Sud are cea mai mare rata de boli cronice.

Transportul este o sursa majora de poluare a aerului urban, costand 67-80 miliarde de euro in UE28 in 2016, potrivit unui raport anterior al EPHA. Acest studiu arata ca chiar si modificarile mici ale obiceiurilor de transport si ale politicilor orasului pot face o diferenta substantiala la aceste costuri. Studiul constata ca o crestere cu un procent a timpului mediu de calatorie pana la locul de munca creste costurile emisiilor de particule cu 0,29 la suta si cele ale emisiilor de dioxid de azot cu 0,54 la suta. O crestere cu un procent a numarului de masini dintr-un oras creste costurile generale cu aproape 0,5%.

Studiul, realizat de CE Delft, o organizatie independenta de cercetare si consultanta specializata in dezvoltarea de solutii inovatoare la problemele de mediu, este cel mai mare de acest fel, in ceea ce priveste numarul de orase si poluanti studiati. Cercetatorii au preluat cele mai recente date complete de la Eurostat si de la statiile oficiale de monitorizare, din 2018, pentru a calcula daunele provocate si costurile legate de bolile rezultate. Cercetatorii au exclus poluarea aerului din interior, o cauza semnificativa a bolilor.

EPHA solicita acum politici guvernamentale pentru reducerea transportului pe baza de petrol cu ​​alternative mai durabile, active si cu emisii zero, in special pe jos, cu bicicleta si vehicule curate, bazate pe e-mobilitate.

Lasă un răspuns