Regele DECEBAL a fost considerat SEMIZEU încă din timpul vieții

Categories ArticolePosted on

Obișnuința de a-i înzestra pe marii eroi sau conducători ai antichității cu atribute zeiești sau chiar de a-i considera zei, este dovedită de izvoarele istorice.

Alături de lumea greacă, populată de diverși semizei, alături de lumea romană, în care adeseori împăratul era considerat și zeu, lumea geto-dacică i-a zeificat pe unii dintre liderii săi, în condiții speciale.

Cu toții am auzit despre Zalmoxis, omul care a devenit zeu și a reformat viziunea geto-dacilor asupra vieții spirituale, introducând conceptul de nemurire astrală.

Mai târziu, Deceneu, cel care l-a asistat pe Burebista în procesul de formare a uriașului stat geto-dacic din secolul I î. Chr., este zeificat la rândul lui. Astfel, Iordanes ne spune că, după ce le-a comunicat geților învățăturile lui, “Deceneus a devenit în ochii lor o ființă miraculoasă, încât a condus nu numai pe oamenii de rând, dar și pe regi.” (Getica). La rândul său, Strabon confirmă fapătul că Deceneu a fost zeificat: “Tălmăcea voința zeilor. Ba încă, de la un timp, fusese socotit zeu.” (Geografia)

Deși poate părea surprinzător, și regele Decebal a fost privit ca un semizeu, datorită faptelor sale, încă din timpul vieții. Vorbind despre primele războaie purtate de Decebal împotriva romanilor – cel din anul 87, când a zdrobit armata romană și i-a ucis comandantul, și cel din anul 88, după care Dacia a beneficiat de o pace foarte avantajoasă, romanii plătindu-le dacilor subsidii anuale și dându-le meșteri pentru construirea de cetăți și orașe în Dacia – Iordanes ne spune următoarele: “Chiar de la prima ciocnire au învins pe romani, omorând și pe comandantul acestora, Fuscus, și au jefuit bogățiile din lagărul soldaților. Pentru dobândirea avestei victorii mari, ei (geto-dacii – n.m.) i-au numit pe conducătorii lor semizei, adică Ansis.” (Getica)

Daniel Roxin

 

Accesează acest link: Redirectioneaza 2%

5 comments

  1. Pe coperta unei cărţi excepţionale apare „scutul regelui Decebalus din scena 145 a columnei (106 la Cichorius) cu motivul caduceului dublu. Caduceul era simbolul semizeilor şi al zeilor mediatori. Caduceul regelui Decebalus era îndreptat atât spre pământ, cât şi spre cer. Aceasta înseamnă că regele putea media în raport cu zeii cerului, dar şi cu cei ai pământului, fiind un trimis al acestora pe pământ”.
    Dan Oltean – „Religia dacilor” – explicaţie la coperta 4.

  2. Poate binevoieşte domnul Roxin să pună acest Documentar în chenar negru sus, acolo unde îi este locul, ca să-l vadă cât mai mulţi români care trec prin locul ăsta.

  3. Statuia cu Debal calare este la Deva in centru.
    In Deva este Muzeul civilizatiei daco-romane si inca o statuie in parcul de la poalele cetatii.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *