Un pictor maghiar pune în evidență continuitatea dacilor din Transilvania, în secolul XIX

Categories ArticolePosted on

Fără îndoială că dovezile continuității dacilor pe aceste meleaguri sunt foarte numeroase și, pentru cine are ochi să vadă, lucrurile sunt evidente.

Vorbim de nenumărate tradiții, de portul popular și motivele populare care conțin simboluri ce s-au găsit și pe ceramica dacică, de mărturiile aduse de izvoarele istorice și de o serie de dovezi materiale de genul plăcii funerare care se găsește în biserica reformată din Deva (o vedeti mai jos) și în care principele Dominic Dobo vorbește, pe la mijlocul secolului XVI, despre dacii și geții din munți…

Ei bine, mulțumită semnalării făcută de doamna Aurelia Drivas, putem să vă mai prezentăm o probă materială deosebit de importantă – pictura unui artist maghiar din Transilvania secolului XIX, Miklos Barabas.

În această pictură sunt reprezentați niște țărani sălișteni (zona Sibiului) mergând spre târg. Priviți mocanul mai în vârstă și o să vedeți că, parcă, e coborât de pe Columna lui Traian. Prin urmare, dacă în secolul XIX țăranii români purtau încă straie dacice, se mai poate contesta continuitatea dacilor în Transilvania? Cu atât mai mult cu cât proba este oferită de un pictor maghiar?!?

 

 

un articol de Daniel Roxin

 

 

A apărut volumul 2 al cărții POVEȘTILE MAGICE ALE DACILOR. Disponibil aici: http://dacia-art.ro/index.php/car-i/carti-pentru-copii.html

9 comments

  1. Eu cred că este cea mai puţin importantă dovadă…puţin forţată, dar care totuşi contează doar la impresia artistică!

  2. Se poate observa ca este vorba de un port popular romanesc iar elementele etnice sunt clar dacice. Arta poate sa vorbeasca despre adevaruri istorice printr-o modalitate mult mai subtila, desi artistica, dar nu mai putin credibila decat dovezile stiintifice.

    Atata timp cat tabloul respectiv poate fi atribuit unui pictor maghiar care nu ar fi avut niciun interes sa falsifice un adevar prin pictarea unui taran roman mocan in straie dacice fapt ce ar fi defavorizat eventualele pretenti privind continuitatea populatiilor dacice ale nobilitatii Ungariei din imperiului Habsburgic de la acea vreme, se poate vorbi de o marturie tot atat de valoroasa cat a uneia stiintifice.

  3. Opinci, serpar, caciula incovoiata,bunda pe care ciobanii o poarta inca si un cutit curb la serpar. Oare doar eu il vad curb ? Sau mai bine, doar eu vreau sa il vad curb ?:D
    Si astazi portul popular dintr-o localitate a judetului Brasov pastreaza inca forma incovoiata a caciulii pentru perioada de iarna.
    Cioareci ( etimologie necunoscuta ) sau itari, camasa si nu in ultimul rand chipul cioplit in piatra de la Roma. “A coborat un dac de pe columna” spuneau Italienii cand l-au vazut pe Badea Cartan din Cartisoara. Unde-i Cartisoara ? La o azvarlitura de bat, tot in judetul Sibiu.
    @Andrei , nu te supara pe Todey. Daca este cumva student sau absolvent al unei facultati cu profil istoric sau arheologic asa i-au invatat, ( a se citi spalat mintea ) sa nu accepte decat ceea ce considera ei ca-s dovezi. In alte tari civilizate ( vorba vine ) ale lumii, trage unu o besina si deodata se gasesc 10 care sa accepte ca miroase ca a strabunilor. ( sa-mi fie iertata indrazneala ). Pentru ca ei si in urina gasesc continuitatea. Pe noi ne-au splat pe creier sa acceptam doar ce nu se poate contesta. Si cu toate astea, se poate contesta! In istorie cineva se bazeaza pe poanta pe care am sa v-o spun mai jos. Tine de perceptia oamenilor. Nu-mi apartine, o sa va spun altadata cine-i autorul.
    O gospodina taie ceapa linistita. Nu se aude nici musca de afara. La un momentdat un glas: “Nuti nu e curva”. Gospodina isi vede linistita de treaba. Peste vreo 5 minute iara se aude aceeasi fraza. Gospodina ignora si taie morcovii. Insa cand se aude a treia oara, gospodina concluzioneaza : “Hmmm, e ceva necurat cu Nuti asta”.

  4. Un aspect important al continuitatii dacilor il constituie o caracteristica a românilor care este “OMENIA”, caracteristica surprinsa atat de bine de catre Simion Mehedinti in “CRESTINISMUL ROMANESC”. Se dau mai multe exemple din istoria noastra printre care si episodul cu regele dac Dromihete. Regele Dromihete a incercat sa le explice oamenilor de ce nu este intelept sa il lichideze pe conducatorul inamicilor. Daca l-ar fi omorat pe Lisimah, in locul lui ar fi venit un altul, care ar fi continuat campaniile de cucerire. In schimb, daca ii vor cruta viata, vor obtine promisiunea acestuia de pace. Getii au apreciat gandirea conducatorului lor, iar Lisimah a fost invitat la ospat, unde i-au fost servite cele mai alese mancaruri din farfuriile sale de aur, in vreme ce getii au mancat aceasi hrana saracacioasa din vase simple si si-au baut vinul din obisnuitele cornuri de vita. Dupa ce praznicul a luat sfarsit, Dromihete l-a intrebat pe Lisimah care dintre cele doua mese a fost mai imbelsugata. Lisimah a dat raspunsul logic in aceasta situatie: cea a macedonenilor. Abilul Dromihete l-a intrebat din nou pe Lisimah: “In acest caz, de ce vor macedonenii sa cucereasca pamanturile unor oameni care traiesc in cea mai demna simplitate?” Lisimah a tacut, iar a doua zi a parasit pamantul getilor. O pilda mai buna de intelepciune si omenie nici ca se poate. Sa nu uitam ca vorbim de anul 300 inainte de venirea lui Iisus Hristos pe acest pamant, epoca in care iertarea era vazuta de catre majoritatea popoarelor mai mult ca o slabiciune decat ca o vitute.

  5. Aproape toate elitele Europei centrale și vestice au fost instruite în cultura clasică, deci nu e deloc o dovadă că acei unguri ar atesta prezența dacilor și geților în plin secol XVI.
    Bizantinii de exemplu spuneau slavilor și românilor de la sud de Dunăre moesi, dar nicidecum nu atestau originea tracică a locuitorilor ci era doar un apelativ de cancelarie.
    E adevărat că noi românii am păstrat multe elemente materiale de la daci, dar numele lor n-a rămas nici măcar în legende.Dovadă că nici azi nu știm ce înseamnă „dac”.Bine, nici român(rumân) nu știm ce ar însemna la origine, dar pe mine mă încălzește mențiunea că tracii aveau nume compuse(adică de nobili în clasica tradiție IE) care începeau cu Roime, iar tracologul S.Olteanu spune că e un cuvînt de origine indo-europeană ce se traduce prin „putere”.Are corespondenți germanici, slavi, albanez și…probabil latin vechi.

  6. Cred ca artistul acesta a fost genial. In primul rand, pictura, ca realizare artistica, este impresionanta. Apoi, se stie ca oamenii daruti cu har, au si un spirit de observatie profund. Spre deosebire de oamenii mediocri, a caror privire aluneca pe suprafete. Un dac batran asa de simpatic nu este pus intamplator acolo. Subiectul are parfum de poveste, adica de stravechime. Ori, stravechimea in Ardeal era si este intruchipata de neamul etern al geto-dacilor.

  7. Propun sa incepem sa strangem semnaturi pentru schimbarea numelui de Romania in Dacia. Cred ca daca se va strange un numar suficient de mare de semnatari de ordinul milioanelor putem face acest lucru!

  8. Alex Mihailescu, d-ta acreditezi ideea prosteasca sau lasi sa se inteleaga ca noi am dori schimbarea numelui Tarii. REPET, acest lucru NU S-A CERUT NICIODATA de cei care doresc recuperarea adevarului istoric, iar Asociatia “Geto-Dacii”, prin Daniel, a mai spus-o. Acelasi consens exista si atunci cand e vorba de ortodoxie, NICIUNA DINTRE GRUPARILE CARE DORESC RECUPERAREA ADEVARULUI ISTORIC NU A CONTESTAT SAU ATACAT ORTODOXIA! Faptul ca Daniel, ca persoana, si-a exprimat unele nemultumiri, e altceva.

    Unii dintre noi avem destula experienta in recunoasterea provocatorilor si a celor care sunt infiltrati cu un scop. In alta ordine de idei, avem destui prieteni in Ortodoxie care imbratiseaza ideea ca suntem urmasii geto-dacilor si nu am fost expusi niciunei romanizari.

    Aceste lucruri sunt bine-stiute de cititorii lui Daniel, le-am repetat pentru cei care au ajuns mai tarziu aici.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *