Acordul provizoriu la care au ajuns scriitorii de la Hollywood pentru a pune capat grevei

Categories StiriPosted on

Sindicatul scriitorilor de la Hollywood declara ca a ajuns la un acord preliminar de munca cu marile studiouri ale industriei pentru a pune capat uneia dintre cele doua greve care au oprit majoritatea productiei de filme si televiziune timp de aproape cinci luni. Writers Guild of America (WGA) a anuntat intelegerea cu Alliance of Motion Picture and Television Producers (AMPTP), grupul care reprezinta in negocieri studiourile, serviciile de streaming si producatorii.

Contractul de trei ani – convenit dupa cinci zile maraton de discutii reinnoite de negociatorii WGA si AMPTP – trebuie in continuare aprobat de consiliul breslei si de membri inainte ca greva sa poata fi declarata oficial incheiata.

WGA, care reprezinta 11.500 de scriitori de film si televiziune, a descris acordul ca fiind „exceptional”, cu „castiguri si protectii semnificative pentru scriitori”.

„Acest lucru a fost posibil prin solidaritatea durabila a membrilor WGA si sprijinul extraordinar al fratilor nostri de sindicat care ni s-au alaturat pe liniile de pichet timp de peste 146 de zile”, a spus comitetul de negociere intr-un comunicat.

Nu a existat niciun comentariu imediat din partea AMPTP.

Acordul WGA, desi este o piatra de hotar, nu va readuce Hollywood-ul sa lucreze, deoarece sindicatul actorilor SAG-AFTRA ramane in greva.

Membrii WGA au renuntat la slujba pe 2 mai, dupa ce negocierile au ajuns intr-un impas cu privire la compensatii, personalul minim al camerelor scriitorilor, utilizarea inteligentei artificiale si reziduurile care recompenseaza scriitorii pentru emisiuni populare in streaming, printre alte probleme.

Greva scriitorilor a trimis imediat talk-show-urile de noapte tarziu si show-urile de comedie Saturday Night Live in pauza si a lasat zeci de spectacole cu scenarii si alte productii in limbo, inclusiv sezoanele viitoare ale filmului Stranger Things de la Netflix, The Last of Us de la HBO si Abbot. Elementare, precum si filme, inclusiv Deadpool 3 si Superman: Legacy.

Premiile Emmy au fost, de asemenea, impinse din septembrie pana in ianuarie.

Eforturile de a reporni talk-show-urile in timpul zilei fara scriitori, cum ar fi The Drew Barrymore Show, s-au prabusit in aceasta luna in fata criticilor scriitorilor si actorilor frapanti.

La liniile de pichet, protestele au preluat retorica razboiului de clasa.

Scriitorii au atacat compensatiile directorilor din mass-media si au spus ca conditiile de munca le-au ingreunat sa isi castige existenta clasei de mijloc.

Directorii uneori au alimentat tensiunile.

Directorul executiv al Disney, Bob Iger, proaspat de la o prelungire a contractului care i-a oferit un bonus anual de cinci ori salariul de baza, i-a criticat pe scriitorii si actorii grevisti ca „pur si simplu nu realisti” in cerintele lor.

Ulterior, Iger a dat o nota concilianta, invocand „respectul sau profund” pentru profesionistii creativi.

Opririle de lucru au afectat operatorii de camere, tamplari, asistenti de productie si alti membri ai echipajului, precum si furnizorii de servicii de catering, florarii, furnizorii de costume si alte intreprinderi mici care sprijina productia de filme si televiziune.

Costul economic este de asteptat sa insumeze cel putin 5 miliarde de dolari in California si in celelalte centre de productie din SUA din New Mexico, Georgia si New York, potrivit unei estimari a economistului Institutului Milken, Kevin Klowden.

Patru directori de top din industrie  s-au alaturat negocierilor saptamana aceasta, ajutand la iesirea din impasul de luni de zile.

Ca si in cazul grevelor scriitorilor din trecut, actiunea este partial un raspuns la Hollywood-ul care valorifica o noua forma de distributie – si scriitorii isi cauta partea din noul venit.

Greva de 100 de zile din 2007-2008 s-a concentrat, partial, pe extinderea protectiei breslei la „noile media”, inclusiv descarcari de filme si TV, precum si continut furnizat prin intermediul serviciilor de internet sustinute de reclame.

De data aceasta, o problema centrala sunt platile reziduale pentru serviciile de streaming, despre care scriitorii au spus ca reprezinta o fractiune din compensatia pe care ar primi-o pentru o emisiune de televiziune difuzata.

Scriitorii au cautat, de asemenea, limite ale rolului AI in procesul creativ. Unii s-au temut ca directorii studioului vor inmana unui scriitor un scenariu generat de inteligenta artificiala pentru a-l revizui si a plati scriitorului la o rata mai mica pentru a-l rescrie sau a-l slefui. Altii si-au exprimat ingrijorarea cu privire la furtul de proprietate intelectuala daca scripturile existente ar fi folosite pentru a antrena inteligenta artificiala.

Chiar daca directorii de studio au sarbatorit sfarsitul celei mai longevive greve a scriitorilor din 1988, este doar jumatate din batalia muncii. Studiourile trebuie sa gaseasca in continuare o modalitate de a-i aduce pe actori inapoi la munca.

SAG-AFTRA, reprezentand 160.000 de actori de film si televiziune, cascadori, artisti de voce off si alti profesionisti din media, a renuntat la serviciu in iulie, pentru prima data in 63 de ani cand Hollywood-ul s-a confruntat cu o greva a doua sindicate in acelasi timp.

In discutie sunt chestiunile legate de salariul minim pentru artisti, protectia impotriva utilizarii inteligentei artificiale care inlocuieste performantele umane si compensarea care reflecta valoarea pe care actorii o aduc serviciilor de streaming.