Ce este Business Intelligence? Utilizari, avantaje si exemple

Categories ArticolePosted on

Cine nu a auzit de Business Intelligence (BI)? Companiile il incorporeaza ca solutie la problemele care apar odata cu transformarea digitala in cadrul organizatiei. Deoarece este necesar sa fim constienti de dezvoltarea tehnologiei, in acest articol explicam ce este Business Intelligence si avantajele si aplicatiile acesteia in lumea afacerilor . Nu rata!

Ce este Business Intelligence sau BI?

Business Intelligence este setul de procese necesare pentru a oferi o solutie informatica care ne permite sa analizam modul in care functioneaza compania noastra. Aceste cunostinte ne vor face sa optimizam respectiva operatiune prin luarea de decizii pertinente.

In lumea BI exista mai multe solutii posibile. Deoarece fiecare companie are propria sa cazuistica, o solutie complet valabila pentru unele companii poate sa nu fie pentru altele.

Ne putem ajuta din sectorul auto pentru a da un exemplu. In timp ce pentru o firma solutia perfecta va fi o masina de oras, pentru alta va fi un 4×4, pentru alta un monovolum, pentru alta un camion etc. Va exista chiar unul care va avea nevoie de o flota intreaga de vehicule.

Pentru ce este Business Intelligence?

In cadrul solutiilor BI exista diferite optiuni. Bazandu-se pe tehnologii in dezvoltare rapida, aceste solutii acopera aspecte noi si le imbunatatesc pe altele. Asa ca cei care au fost inclusi primii vor face loc altora care vor aparea in timp.

In orice caz, cele mai comune solutii (toate impreuna sau doar cateva dintre ele) sunt cele bazate pe crearea atat de rapoarte predefinite, cat si personalizate, impreuna cu  distribuirea lor automatizata ( raportare sau raportare corporativa ).

Cateva solutii ar fi:

  • Prognoza rezultatelor (prognoza)
  • Instrumente de interogare pentru utilizatori avansati (interogare), inclusiv acces la cuburi multidimensionale (OLAP)
  • Tablouri de bord (tablouri de bord sau tabele de bord)
  • Depozite speciale de date (datawarehouse sau datamarts).

De fapt, solutiile BI sunt intr-un proces de transformare. Acestea variaza de la sisteme utilizate pentru masurarea datelor corporative si raportarea aferenta pana la cele care accepta si capabilitati de analiza, predictie si descoperire a datelor. In acest fel, putem vedea ca Business Intelligence se bazeaza in mare masura pe Big Data cu analiza si dezvoltarea datelor.

Daca doriti sa explorati ceea ce urmeaza sa vina si povestile de succes ale Business Intelligence, iata un webinar sustinut de Miguel Angel Aparicio.

Imbunatatiti procesele cu Business Intelligence

Sa luam un exemplu pentru a vedea cum sunt utilizate aceste tehnologii; Acest exemplu este cel al unei companii mari unde sunt necesare toate aceste functionalitati, asa ca ne va ajuta sa intelegem unde se incadreaza fiecare dintre ele in companiile noastre . Sa ne imaginam o afacere care are in uz diferite programe software: un ERP, un program special dezvoltat pentru a-si controla sistemele de productie, un CRM etc.

Desi nu este intotdeauna necesar sa se  incruciseze datele dintr-un sistem cu toate celelalte , se face intr-o oarecare masura. Aceasta inseamna ca trebuie facuta extern. De exemplu, in foile de calcul, utilizatorii avansati colecteaza date din diferite sisteme si le fac referinte incrucisate.

Este un sistem foarte predispus la erori, pe langa faptul ca este costisitor (are nevoie intotdeauna de personal disponibil) si lent (acest personal trebuie sa pregateasca tipul de informatii solicitate in fiecare caz). Solutiile BI va permit sa il pregatiti in avans: exista diferite tipuri de solutii (de exemplu cele bazate pe metadate), dar cele mai cunoscute sunt cele ale depozitelor speciale de date. 

Acestea permit ca aceste date sa fie disponibile, procesandu-le in prealabil pentru a corecta si/sau a exclude erori (erori la fel de socante precum date din alte secole, zone geografice gresite etc. sunt frecvente). Pe langa  stocarea acestora cu gruparile anterioare care se impun (temporar, geografic, pe tip de afacere, altele), pentru ca ulterior orice raport, tablou de bord etc., care are nevoie de ele, sa fie mult mai eficient.

Aceste depozite speciale de date au multe mai multe caracteristici interesante. Cu toate acestea, pentru unele cazuri specifice, acestea pot sa nu fie solutia perfecta (acest post nu se doreste a fi un tratat pe aceasta tema): ca intotdeauna, va depinde de fiecare caz si pentru asta sunt specialistii in aceste tehnologii .

Utilizarea datelor in functie de departament

Odata ce vom avea aceste date pregatite si incrucisate, vor exista utilizatori care vor avea nevoie doar sa dezvolte o parte din ele.

De exemplu, rapoartele predefinite cu o anumita cadenta vor fi utile pentru vizitele de vanzari in fiecare saptamana. Altii, cum ar fi managerii de vanzari, vor necesita date agregate despre vanzarile de produse in functie de furnizor si zona geografica. Pe langa date pentru monitorizarea corecta a bugetelor si previziunilor de vanzari.

Managerii sau responsabilii de obiective vor avea nevoie de tablouri de bord pentru a urmari evolutia indicatorilor cheie ai companiei. In sectorul spitalicesc, acestea vor fi utilizate pentru masurarea folosirii patului sau a vizitelor pe pacient. Altii vor trebui sa poata face referinte incrucisate la date pentru a oferi perspective si pentru a descoperi modele care schimba sau creeaza noi moduri de lucru. Exemplul berii si scutecelor este celebru. Din moment ce nu poti iesi atat de mult cand ai copii mici, ai tendinta sa consumi mai mult acasa, motiv pentru care au fost asezati unul langa altul.

Avantajele aplicarii Business Intelligence

Dar… de ce sunt necesare solutii BI? Ce contribuie ei si cum ne ajuta? De la companie, cu ani in urma, accentul era pe a  avea programe de management care sa se imbunatateasca zi de zi . Aceste programe se numesc practic ERP (Enterprise Resource Planning). 

Retineti ca exista foarte diverse si cu mai multe sau mai putine functionalitati. Acestea ne permit sa controlam aspecte precum bonuri de livrare, comenzi, facturi, clienti, produse, productie, contabilitate, vanzari, chiar si salarizare.

Exista si alte programe precum CRM (Customer Relationship Management) pentru controlul activitatilor de vanzari . Odata cu utilizarea tuturor acestor solutii de calcul, sunt stocate o multime de date care inainte erau irosite, dar care pot fi folosite. De fapt, ERP-urile sau CRM-urile au de obicei o serie de rapoarte predefinite pentru a ne furniza informatii despre o parte dintre ele (rapoartele de vanzari, de exemplu). Vestea buna este ca ofera din ce in ce mai multe optiuni decat cele avute in vedere in lumea BI.

In orice caz, acestea nu sunt de obicei foarte complete si sunt, de asemenea, asamblate in functie de datele pe care le includ. Daca folosim diferite programe de calculator in cadrul companiei noastre, acestea vor fi valabile doar pentru datele dumneavoastra, deci nu va fi posibila o viziune comuna. In plus, structura in care locuiesc nu este optima pentru exploatarea lor. Aici intervin solutiile de Business Intelligence, pentru a rezolva toate aceste neajunsuri si limitari.

Exemple de Business Intelligence in companii

Acum ca ii cunoastem multiplele utilizari si in ce consta Business Intelligence, sa vedem cateva exemple de companii care au aplicat-o intern:

Toyota Motor Corporation

Toyota Motor Company nu este prima data cand se afla in fruntea inovatiei in sectorul de afaceri global. O scoatem in evidenta deoarece producatorul auto a incorporat software de management al informatiilor care i-a permis sa reduca costurile de productie, obtinand un numar mai mare de clienti.

Bridgestone Firestone

Un alt exemplu de companie de motoare care foloseste BI este Bridgestone Firestone, care utilizeaza software de management al informatiilor pentru distributia produselor sale, precum si pentru logistica receptiei si achizitionarii materiilor prime exportate din diferite parti ale lumii.

Lanturile alimentare

Lanturile mari de supermarketuri precum Wal-Mart sau lanturile de restaurante precum Wendy’s si Ruby Tuesday and Friday’s folosesc si Business Intelligence pentru a lua decizii pe baza datelor furnizate de clienti, putand mentine loialitatea si maximizarea vanzarilor.