TOKYO – Japonia va indemna natiunile producatoare de petrol sa mareasca productia si sa usureze cresterea preturilor mondiale la petrol, care au afectat atat profiturile corporative, cat si bugetele gospodariilor.
Planul de presiune pe producatorii de petrol, in colaborare cu Agentia Internationala pentru Energie, se bazeaza pe directivele premierului Fumio Kishida. Tokyo cauta, de asemenea, sa ofere sprijin de stat industriilor afectate, in timp ce oficialii de la ministerele relevante s-au intalnit luni pentru a discuta modalitati de a aborda cresterea pretului petrolului.
„Guvernul in ansamblu va raspunde rapid pentru a se asigura ca nu exista nicio intrerupere a industriei sau a vietii de zi cu zi a cetatenilor”, a declarat secretarul sef al Cabinetului Hirokazu Matsuno, care a participat la intalnire.
Pretul intern de vanzare cu amanuntul al benzinei a fost in medie de 162,10 yeni (1,42 dolari) pe litru pe 11 octombrie, potrivit Ministerului Economiei, Comertului si Industriei, un nivel neinregistrat in aproximativ sapte ani. Aceasta infrangere a gospodariilor si a intreprinderilor vine in timp ce Japonia cauta o redresare economica din criza COVID-19.
Tokyo va colabora cu AIE pentru a cere Arabiei Saudite, Emiratelor Arabe Unite si altor mari producatori de petrol sa mareasca productia. OPEC Plus, care include state non-OPEC precum Rusia, a decis pe 4 octombrie sa mentina productia din noiembrie in conformitate cu un acord existent.
Producatorii de petrol retrag treptat reducerile de productie convenite in mai 2020 ca raspuns la pandemia de coronavirus. Dar livrarile inca nu se potrivesc cu cererea crescuta.
Koichi Hagiuda, ministrul comertului si industriei, a declarat dupa intalnirea de luni ca intentioneaza sa discute cu tarile producatoare de petrol inainte de intalnirea OPEC Plus programata pentru inceputul lunii noiembrie.
„Astept cu nerabdare sa ma pregatesc sa prezint cererile mele natiunilor OPEC prin discutii directe online”, a spus el reporterilor.
La intalnirea de luni a participat si Daishiro Yamagiwa, ministrul japonez al revitalizarii economice.
Ministrul de externe Toshimitsu Motegi a vorbit luni la telefon cu omologul sau kuweitian Ahmad Nasser Al-Mohammed Al-Sabah, cerand cooperarea tarii din Golf pentru stabilizarea pietei, inclusiv prin cresterea productiei de titei.
Nu este clar cand si in ce mod acest efort de lobby va da roade. Japonia incurajeaza sectoarele interne care sunt consumatori de petrol greu sa profite de programele de sprijin ale Tokyo.
Operatorii de nave de pescuit sunt eligibili pentru despagubiri atunci cand preturile titeiului depasesc un anumit prag sau in timpul cresterilor bruste ale preturilor. Raliul petrolului care dateaza de la sfarsitul anului 2020 inseamna ca platile vor fi aplicate hit-urilor incepand din ianuarie.
Insa multi pescari par sa nu cunoasca programul, lasand Ministerul Agriculturii, Padurilor si Pescuitului sa raspandeasca vestea. Guvernul va anunta, de asemenea, o reducere similara pentru fermierii cu efect de sera, care se confrunta cu costuri mai mari de incalzire. Platile vor fi aplicate din martie.
Industria de camioane se confrunta, de asemenea, cu preturi ridicate la combustibil. Un ghid guvernamental din 2008 sfatuieste companiile de transport cu camioane sa transfere costurile suplimentare cu combustibilul la tarifele de transport, dar multe dintre companii nu au acest efect de parghie cu clientii de transport.
Ministerul Transporturilor ofera servicii de consultanta operatorilor de camioane in care clientii de transport maritim suspectati de implicare in practici ilegale sunt presati sa instituie reforme. Ministerul va reprima infractorii prin acest proces. METI va oferi servicii de consultanta similare intreprinderilor mici si mijlocii.
China a declarat luna trecuta ca va elibera pe piata o parte din rezervele sale de petrol pentru prima data, incercand sa lupte impotriva preturilor mai mari ale petrolului. Insa oficialii japonezi nu au adoptat aceasta politica luni, tinandu-se in linie cu marea majoritate a altor tari.
Japonia a autorizat eliberarea rezervelor de petrol din sectorul privat in mai multe cazuri, cum ar fi in 1991, in timpul razboiului din Golf si dupa cutremurul si tsunamiul din 2011 care au lovit nord-estul Japoniei. Dar astfel de masuri sunt luate atunci cand exista teama unor lipsuri de aprovizionare. Legea relevanta nu contine prevederi pentru deschiderea rezervelor pentru combaterea pretului ridicat al petrolului.