„Si asa, doamnelor si domnilor, trecem la capodopera lui Leonardo da Vinci: Salvator Mundi”, exclama agentul in mijlocul murmurelor miliardarilor si purtatorilor de cuvant ale muzeului. In cadrul unei licitatii tabloul a trecut de la 45 de milioane de euro la 450 de milioane, odata cu achizitia finala de catre un print arab.
Modul in care evenimentul a fost prezentat presei a fost insa aproape pus in scena . Preocuparea ofertantilor, dorinta generala de a ridica, ridica si ridica cifra la limite nemaivazute pana acum. A fost prima data cand o pictura a unui maestru renascentist a doborat recorduri stratosferice . Videoclipurile par aproape orchestrate.
Cu toate acestea, avand in vedere suspiciunea de autor, diversi critici si istorici de arta au luat atitudine impotriva izbucnirilor de euforie: ar fi aceasta cu adevarat ultima lucrare a lui Leonardo da Vinci ? Aceasta este ceea ce se stie.
450 de milioane de euro si Luvru al Arabiei Saudite
Mohammad bin Salam a fost cel care a cumparat lucrarea pierduta. Timp de mai bine de 200 de ani, conform inregistrarilor casei de licitatii, a disparut de pe harta. Cand a fost gasit, pictura era foarte darapanata, aproape de nerecunoscut . Dupa mai multe procese de retusare si restaurare, acesta a fost prezentat publicului pentru a vedea cine va avea onoarea sa-l obtina. Cifra in acea zi s-a inchis la 450.312.500 de dolari euro . Un an mai tarziu, in septembrie 2018, a devenit un cadou pentru Muzeul Luvru din Abu Dhabi.
Dupa achizitie au fost facute mai multe studii serioase cu privire la originalitatea lui Salvator Mundi. Datand aproximativ din anul 1500, coincide cu anii maturi de productie ai maestrului italian. Cu toate acestea, exista detalii care au aruncat indoieli severe asupra piesei . Contextul, de altfel, nu a ajutat prea mult: la scurt timp, a fost inaugurat sediul saudit al Luvru, in cea mai ostentativa capitala a lumii arabe .
Un proces de restaurare cuprinzator
„Acest pret impresionant reflecta raritatea extrema a picturilor lui Leonardo da Vinci: exista mai putin de 20 de picturi recunoscute ca fiind de mana proprie a artistului si toate, cu exceptia lui Salvator Mundi, se afla in colectii de muzeu”, spune Christie’s intr-un comunicat. In ciuda certitudinii casei de licitatie, alte institutii culturale si muzeale nu sunt sigure de autenticitatea acesteia .
Dimpotriva, se indoiesc foarte mult daca Leonardo a proiectat cu adevarat tabloul, daca a fost o repetitie sau daca a lasat-o pur si simplu neterminata, astfel incat unul dintre ucenicii sai sa poata exersa in atelier . Dincolo de aceste speculatii, alti sceptici denunta un proces de restaurare atat de precis si exhaustiv incat se limiteaza la exclusivitate.
Pictura a fost atat de lucrata de faimoasa restauratoare Dianne Dwyer Modestini incat nici macar nu mai pastreaza traseele originale ale maestrului renascentist. Din acest motiv, anumite institutii si critici se opun catalogarii Salvator Mundi ca parte a colectiei originale a lui Da Vinci.
Hristos cu o minge de cristal?
Pe langa faptul ca este un maestru al pensulei, Leonardo da Vinci este recunoscut pentru ca a fost bine versat in iconografia catolica . Desi el insusi a marturisit o alta credinta – si a considerat ca Ioan Botezatorul, si nu Isus, era cu adevarat Mesia – el a fost pictorul preferat al patronului Ludovico Sforza. Din acest motiv, a studiat pe larg motivele biblice crestine .
Cu aceasta premisa, in titlu incepe o alta critica dure care i s-a facut lui S alvator Mundi . Da Vinci a fost clar, in adancul sufletului, cu privire la convingerile sale religioase – si nu l-a considerat pe Isus adevaratul salvator. In plus, lucrarea a fost denumita foarte postum , cu ocazia licitatiei.
Dincolo de aceasta problema, a atras atentia „mingea de cristal” pe care Hristos o poarta in mana stanga in pictura. Unii critici sustin ca este lumea si de aceea i s-a atribuit titlul latin. Cu toate acestea, alte lucrari ale lui Da Vinci arata priceperea sa in a descrie planeta dincolo de o minge transparenta, opaca si aparent bidimensionala.
Lipsa de precizie in reprezentarile optice
Leonardo a intrat in istorie ca un om polivalent. Fizician, naturalist, astronom si inginer auto cu pregatire militara. Potrivit BBC, majoritatea istoricilor care au analizat ulterior cazul sunt de acord ca „cel mai probabil a fost produs de unul dintre asistentii sai in atelier ”. Cheia este in detalii.
Daca ar fi intr-adevar o minge de cristal reprezentand lumea, tesatura din spatele sticlei ar fi refractata de concavitatea sferei . Ca fizician observator al naturii luminii, Leonardo da Vinci ar fi fost capabil sa reprezinte in mod adecvat aceasta „distorsiune” a mantiei lui Hristos. Nu este cazul. Dupa cum se arata in acest detaliu, abia se vede palma putin mai translucida si ceva mai mare a mainii.
Cu toate acestea, nu asa se manifesta fenomenul in natura. Ca maestru renascentist, pictorul ar fi avut grija sa prezinte „ realitatea asa cum este ea ”, cu acea pretiozitate meticuloasa a proportiilor si acuratetea formelor. Un ucenic, pe de alta parte, ar fi putut sa comita mai usor aceste erori optice.
Nici-o dovada concludenta
Defectele opticei, procesul exhaustiv de restaurare si probabilitatea existentei unei alte lucrari nepublicate a lui Leonardo da Vinci i-au condus pe istoricii de arta la poli opusi. Unii, protejandu-si interesele de munca ; altele, intr-un spirit autentic de analiza si critica de arta serioasa .
Dupa ce cerneala a rulat pe mii de articole si studii care demonteaza pictura, astazi nu avem dovezi concludente care sa spuna ca Salvator Mundi este o opera originala a lui Da Vinci. Cert este ca printul arab a primit fanfara pentru ca a facut cea mai scumpa achizitie din istoria artei pana in prezent – si ca, cel mai probabil, a facut-o pentru un tablou fals .