Recenzie de film romanesc – Marile ecrane s-au intors: TIFF 2020

Categories CulturaPosted on

Festivalul International de Film Transilvania , cel mai mare festival de film din Romania, a avut loc fizic in perioada 31 iulie – 9 august, ceea ce reprezinta un mic miracol, avand in vedere situatia generala cauzata de pandemia COVID-19 si modul in care festivalul a fost organizat in aceste saptamani si luni. Proiectiile au avut loc numai in locuri in aer liber, cu o mica selectie de titluri disponibile si online.

Zilele filmului romanesc au numarat nu mai putin de 21 de lungmetraje, jumatate dintre ele documentare si (incantator) un film de animatie, Anca Damian’s beautiful Calatoria fantastica a Maronei / Marona’s Fantastic Tale .

Printre intrarile de fictiune, headlinerul incontestabil a fost cu siguranta Malmkrogul lui Cristi Puiu (care a avut premiera la Berlinale in februarie si al carui eveniment din Cluj a fost, din pacate, deturnat de pozitia controversata a regizorului cu privire la utilizarea mastilor ), o schimbare totala de ritm fata de filmul sau anterior , Sieranevada cu picioare usoare . Desi la fel de ambitios, Malmkrog este realizat fara cusur, ci o adevarata provocare de a sta, si nu doar din cauza duratei de trei ore si jumatate, un film mai usor de admirat decat de iubit. O alta premiera a Berlinalei, cu majuscule tipografice majuscule ale lui Radu Judeeste o abordare inteligenta si fara compromisuri a unui adevarat eveniment din anii 1980, cand un scolar a criticat regimul. Mostenirea / Urma a lui Dorian Boguta (smulgerea premiului pentru cel mai bun debut) a fost o adevarata surpriza, un hibrid procedural de politie si drama de familie captivant, foarte distractiv si un lucru rar in cinematografia romaneasca, un proiect comercial care nu compromite inteligenta si priceperea. Filmul a avut o scurta perioada de rulare in cinematografe in martie si sper ca isi va putea intoarce curand inapoi in locuri sau spatii deschise; ar fi o lovitura grozava de noapte de vara. O alta intrare notabila a fost Inceput / Inceput al lui Razvan Savescu , un laconic cu doua maini, cu o excelenta Ioana Flora. Dar bucuria absoluta a selectiei trebuie sa fie Ivana the Terrible de Ivana Mladenovic / Ivana cea groaznica , o poveste autobiografica despre o regizoare aflata in pragul unei avarii care se intoarce in micul ei oras natal de la granita sarbo-romana.

Documentarele din acest an au fost captivante in unanimitate, foarte personale si extrem de diverse in ceea ce priveste subiectele. Castigatorul concursului Zilele Romaniei, Casa mea / Acasa, casa mea a lui Radu Ciorniciuc este o portretizare deschisa, tandra, a unei familii care locuieste in Delta Vacaresti, un parc natural din mijlocul Bucurestiului. Delta Bucurestiului / Delta Bucurestiului, de Eva Pervolovici, exploreaza acelasi spatiu, dar de aceasta data din perspectiva fostei manastiri, pe motivul sau, a devenit inchisoare politica. Nota intima trece si prin Adrian Pirvu si Helena Maksyom in Totul nu va fi bine / Totul nu va fi bine , o relatare a unei relatii intre un roman si un ucrainean afectat de urmarile dezastrului de la Cernobal, Alex BrendeaTeach / Profu , un portret al unui profesor neconventional de matematica si, mai presus de toate, minunata Casa a papusilor / Casa cu papusi a lui Tudor Platon, despre un grup de prietene in varsta de 70 de ani, in vacanta lor anuala. Cei mai muscatori si mai infuriati au fost Monica Lazurean-Gorgan, Ebba Sinzinger si Michaela Kirst’s Wood / Lemn , o margine a contului dvs. detaiereilegala si thrillerul de investigatie Collective / Colectiv al lui Alexander Nanau. Compozitia a inclus doua filme (partial) montate in Moldova, de cineasti moldoveni, portretul dragut si dragut al lui Pavel Cuzuioc al tehnicienilor de telefonie si cablu, Va rog sa tineti linia / Asteptati raspunsul operatoruluisi investigatia dragosa a lui Dragos Turea asupra planului lui Hrusciov de a modifica culturile din Moldova prin radiatii, Gradina sovietica / Gradina sovietica.

Selectia a fost net superioara celorlalti ani si imi doresc ca toate aceste titluri sa fie lansate in teatru cat mai curand posibil sau sa gaseasca o modalitate de a fi vazute de un public mai mare. Unii dintre ei vor intra in circuitul festivalurilor internationale stiu, asa ca aici le ureaza mult succes.

Titlurile selectate ale festivalurilor (atat internationale, cat si romanesti) vor fi prezentate la Bucuresti pana la 27 septembrie si la TIFF Sibiu, in perioada 27-30 august.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *