Papa Francisc a spus ca Biserica Catolica trebuie reconstruita pentru a face din ea un loc de bun venit pentru „toata lumea, toti, toti”, in timp ce a deschis o intalnire dezbinatoare despre viitorul bisericii care a starnit speranta in randul progresistilor si alarma. printre conservatori. Francisc a prezidat o Liturghie solemna in Piata Sf. Petru pentru a deschide oficial intalnirea. Dar el a avertizat ambele tabere din razboaiele culturale ale bisericii sa-si lase „strategiile umane, calculele politice sau bataliile ideologice” deoparte si sa lase Duhul Sfant sa conduca dezbaterea.
„Nu suntem aici pentru a crea un parlament, ci pentru a merge impreuna cu privirea lui Isus”, a spus el.
Rareori, in ultima vreme, o adunare de la Vatican a generat atat de multa speranta, entuziasm si teama ca aceasta intalnire de trei saptamani, cu usile inchise, cunoscuta sub numele de sinod. Nu va lua nicio decizie obligatorie si este doar prima sesiune a unui proces de doi ani. Dar, totusi, a trasat o linie de lupta acuta in diviziunea perena stanga-dreapta a bisericii si marcheaza un moment definitoriu pentru Francisc si agenda sa de reforma.
Pe masa sunt apeluri de a lua masuri concrete pentru a ridica mai multe femei la roluri de luare a deciziilor in biserica, inclusiv ca diaconi, si pentru ca credinciosii catolici obisnuiti sa aiba mai mult cuvant de spus in guvernarea bisericii.
De asemenea, sunt luate in considerare modalitati de a primi mai bine catolicii LGBTQ+ si a altora care au fost marginalizati de biserica si pentru noi masuri de responsabilitate pentru a verifica modul in care episcopii isi exercita autoritatea pentru a preveni abuzurile.
Chiar inainte de a incepe, adunarea a fost istorica, deoarece Francisc a decis sa lase femeile si laicii sa voteze alaturi de episcopi in orice document final produs. In timp ce mai putin de un sfert din cei 365 de membri cu drept de vot nu sunt episcopi, reforma este o schimbare radicala de la un Sinod al Episcopilor axat pe ierarhie si o dovada a credintei lui Francisc ca biserica este mai mult despre turma sa decat despre pastorii ei.
Liturghia de deschidere si aranjarea locurilor au facut acest lucru clar: participantii laici au condus procesiunea in Piata Sf. Petru, urmati de clerici investiti, sugerand primatul locului lor. In interiorul auditoriului sinodului, laicii s-au asezat la mese rotunde alaturi de cardinali si episcopi, mai degraba decat in randul superior din spate al salii de audienta a Vaticanului, ca in sinoadele anterioare.
„Este un moment decisiv”, a spus JoAnn Lopez, un pastor laic nascut in India, care a ajutat la organizarea de doi ani de consultari inainte de intalnirea la parohiile unde a lucrat in Seattle si Toronto.
„Este prima data cand femeile au o voce foarte diferita din punct de vedere calitativ la masa, iar oportunitatea de a vota in procesul decizional este imensa”, a spus ea.
In omilia sa, Francisc a amintit ca omonim Sfantul Francisc de Assisi, a carui sarbatoare este sarbatorita miercuri, s-a confruntat si el cu diviziuni si tensiuni in timpul vietii sale si a raspuns cu rugaciune, caritate, smerenie si unitate cand i s-a spus: „Du-te si reconstruieste-mi. biserica.”
„Sa facem si noi la fel!” spuse Francis. „Si daca poporul sfant al lui Dumnezeu cu pastorii sai din toata lumea are asteptari, sperante si chiar unele temeri cu privire la sinodul pe care il incepem, sa ne amintim in continuare ca nu este o adunare politica, ci o adunare in duh; nu un parlament polarizat, ci un loc de har si comuniune”.
El a repetat aceasta tema in timpul primei sesiuni de lucru a sinodului si a stabilit regulile de baza pentru participanti, confirmand o intrerupere a intalnirii media. Francis a cerut un „post al cuvantului public” pentru a permite o dezbatere libera fara stralucirea sau presiunile acoperirii mass-media.
„Mai mult decat a vorbi, prioritatea este ascultarea”, a spus el.
Femeile s-au plans de multa vreme ca sunt tratate ca cetateni de clasa a doua in biserica, excluse de la preotie si de la cele mai inalte trepte de putere, totusi responsabile pentru cea mai mare parte a lucrarii bisericii – predarea in scolile catolice, conducerea spitalelor catolice si transmiterea credintei la urmatorul generatii.
Ei au cerut de mult timp un cuvant mai mare de spus in guvernarea bisericii, cel putin cu drept de vot la sinoadele periodice, dar si dreptul de a predica la Liturghie si de a fi hirotonit preoti sau diaconi. Inainte ca Liturghia de deschidere sa inceapa, avocatii pentru femeile preoti au desfasurat un banner urias violet pe o piata din apropiere, pe care scria „Hordoneaza femeile”.
Lopez, in varsta de 34 de ani, si alte femei sunt deosebit de incantate de potentialul pe care sinodul l-ar putea sustine intr-un fel pentru a permite femeilor sa fie hirotonite ca diaconi, o slujire care este in prezent limitata la barbati. Problema este pe ordinea de zi, iar delegatia din grupul lui Lopez, Discerning Deacons, a fost la Roma pentru evenimente secundare.
De ani de zile, sustinatorii diaconilor au sustinut ca femeile din biserica primara au slujit ca diaconi si ca restabilirea slujirii ar sluji bisericii si ar recunoaste darurile pe care femeile le aduc acesteia.
Francisc a convocat doua comisii de studiu pentru a cerceta problema si i s-a cerut sa o analizeze la un sinod anterior pe Amazon, dar pana acum a refuzat sa faca vreo modificare.
In omilia sa de deschidere a sinodului, Francisc a spus ca astfel de idei „preconcepute” nu au loc in adunare. Dar repetand noua sa mantra despre biserica ca loc de bun venit, el a spus ca „tutti, tutti, tutti” trebuie sa fie permis in: Toata lumea, toata lumea, toata lumea.
Potentialul ca acest proces sinodal sa conduca la o schimbare reala pe subiecte anterior tabu a dat speranta multor femei si catolici progresisti si a starnit alarma conservatorilor care au avertizat ca apelul sau pentru includerea radicala a persoanelor LGBTQ+ ar putea duce la schisma.
Au scris carti, au tinut conferinte si au transmis retelele de socializare sustinand ca reformele lui Francisc seamana confuzie, subminand adevarata natura a bisericii si tot ceea ce a invatat ea de-a lungul a doua milenii. Printre cei mai vocali sunt conservatorii din SUA
In ajunul intalnirii, unul dintre cei mai sinceri critici ai sinodului, cardinalul american Raymond Burke, a rostit o mustrare usturatoare a viziunii lui Francis despre „sinodalitate”, precum si a proiectului sau general de reforma pentru biserica.
„Din pacate, este foarte clar ca invocarea Duhului Sfant de catre unii are scopul de a prezenta o agenda care este mai mult politica si umana decat eclesiala si divina”, a spus Burke la o conferinta intitulata „Babelul sinodal”.
In audienta se afla Cardinalul Robert Sarah, care impreuna cu Burke si alti trei cardinali il provocasera oficial pe Francisc sa afirme invatatura bisericii despre homosexualitate si hirotonirea femeilor inaintea sinodului.
Intr-un schimb de scrisori facut public luni, Francis nu a muscat si a spus, in schimb, ca cardinalii nu ar trebui sa se teama de intrebarile care sunt puse de o lume in schimbare. Intrebat in mod special despre binecuvantarile bisericii pentru uniunile intre persoane de acelasi sex, Francis a sugerat ca acestea ar putea fi permise atata timp cat astfel de binecuvantari nu sunt confundate cu casatoria sacramentala.