30 dintre cele mai bune romane de debut ale scriitorilor celebri

Categories DivertismentPosted on

Cu totii avem autori preferati. Scriitori care lanseaza o carte noua si mergem imediat si o luam din magazin – sau chiar o avem precomandata. Dar, desi exista ceva interesant in a descoperi carti noi de la mari scriitori, sau a devora intregul lor catalog daca nu mai sunt prin preajma pentru a scrie ceva nou, credem ca nu exista nimic mai incantator decat sa ne intoarcem in timp si sa citim prima carte pe care o au scris-o.

In aceasta lista am selectat mai mult de 30 dintre cele mai bune romane de debut scrise de o selectie larga de nume, inclusiv marii literari pe care ii cunoasteti si pe care ii iubiti pentru autorii moderni care trebuie neaparat sa fie in biblioteca dvs. daca nu sunt deja.

Poate iti vei gasi noua carte preferata sau poate ti se pare fascinant sa descrii calatoria autorilor de la debut pana in prezent.

Cele mai bune romane de debut

„Intr-o gaura din pamant, locuia un Hobbit”. Cuvintele care au dat startul uneia dintre cele mai mari carti fantasy si, la randul lor, francize de filme din toate timpurile. In ciuda popularitatii cartii, rationalizarea hartiei cauzata de conditiile de razboi si care nu s-a incheiat pana in 1949 a insemnat ca cartea a fost adesea indisponibila in aceasta perioada. Editiile ulterioare in limba engleza au fost publicate in 1951, 1966, 1978 si 1995, totusi si a fost tradus in peste patruzeci de limbi. Tolkein a conceput chiar si capacul de praf al cartii originale (in imagine)..

Imaginati-va ca aveti o singura carte publicata, castigand premiul Pulitzer inainte de a fi votata „Cel mai bun roman al secolului” in 1991, un sondaj realizat de Library Journal. S-ar putea sa fiti tentat sa numiti o zi acolo. Cu exceptia catorva eseuri scurte, Harper a facut exact asta. Si fair play pentru ea.

Romanul de debut devastator al lui Kesey s-a nascut din experientele sale de lucru la studiile de droguri finantate de CIA. In timp ce era student la Stanford, s-a oferit voluntar ca cobai medical in studiul serviciilor secrete despre efectele drogurilor psihoactive. Aceasta experienta l-a schimbat pe Kesey, personal si profesional si, in timp ce lucra ca infirmier la sectia de psihiatrie a spitalului local de veterani, a inceput sa aiba halucinatii despre un indian care matura podelele. Cand a discutat cu ei, Kesey nu credea ca pacientii de la spital erau nebuni, mai degraba ca societatea i-a impins pentru ca nu se potriveau cu ideile conventionale despre cum ar trebui sa se comporte oamenii. Toate acestea l-au determinat sa scrie spectaculosul One Flew Over the Cuckoo’s Nest, care a fost un succes instantaneu si a dat nastere filmului castigator de Oscar.

In 1816, Shelley a petrecut o vara cu Lord Byron. Stand in jurul unui foc de busteni, Byron a propus sa „scrie fiecare o poveste cu fantome”. Incapabil sa doarma, Shelley a ajuns la asta: „L-am vazut pe palidul student al artelor nesfante ingenuncheat langa lucrul pe care-l pusese impreuna”, isi aminteste ea. „Am vazut fantasma hidoasa a unui barbat intinsa, apoi, la lucrul un motor puternic, dau semne de viata si se agita cu o miscare nelinistita, pe jumatate vitala. Inspaimantator trebuie sa fie; caci extrem de infricosator ar fi efectul oricarui efort uman de a-si bate joc de mecanismul uimitor al Creatorului lumii.” Ea a inceput sa scrie ceea ce a presupus ca ar fi o nuvela, dar a devenit primul ei roman, Frankenstein considerat unul dintre primele autentice. romane stiintifico-fantastice cu care inca vorbeste – si ii sperie – cititorii dupa aproape 200 de ani.

In 1953, Heller s-a gandit la prima linie, „A fost dragoste la prima vedere”. si in decurs de o saptamana, terminase primul capitol si l-a trimis agentului sau. Nu a mai scris pentru anul urmator, deoarece a planificat restul povestii. Cand a fost terminat cu o treime, agentul sau l-a trimis editorilor care l-au cumparat si i-au dat 750 de dolari, promitandu-i alti 750 de dolari atunci cand manuscrisul complet a fost livrat. Heller si-a ratat termenul limita cu aproape cinci ani, dar, dupa opt ani de gandire, a livrat cea mai semnificativa lucrare de literatura de protest postbelica din istoria omenirii si a schimbat lexicul englez pentru totdeauna. Merita asteptarea.

Cand a fost publicat postum, thriller-ul psihologic al geniului Scandi-noir Larsson a provocat o senzatie globala. Cu putin timp inainte de moartea sa, in 2004, el a trimis editurii sale al treilea volum din „Trilogia Millennium”, dar nici macar o carte nu fusese tiparita. Astazi, peste 63 de milioane de exemplare ale trilogiei au fost vandute, Dragon Tattoo fiind alegerea noastra din grup.

Aclamat imediat ca o capodopera, indraznetul si brutalul Invisible Man a lui Ellison a schimbat forma literaturii americane abordand bigotismul, direct. Concluzia? Daca esti om si sunt sanse sa esti, trebuie sa citesti asta la un moment dat din viata ta.

Un sondaj din 1997 de peste 25.000 de cititori a enumerat The Wasp Factory drept una dintre primele 100 de carti ale secolului XX, in timp ce The Times l-a numit pe Banks „Cel mai imaginativ romancier al generatiei sale”, iar FT a descris romanul drept „O poveste de groaza gotica a calitate destul de exceptionala… Destul de imposibil de pus jos.” Aceasta carte va trai cu tine mult dupa ce ai terminat, dar este un teritoriu larg pentru iubitorii de animale.

Conan Doyle ne-a prezentat lui Holmes si Watson in noiembrie 1887, dar povestea si personajele sale principale au atras putin interes public atunci cand a aparut pentru prima data in Anualul de Craciun al lui Beeton. Se stie ca exista, de fapt, doar 11 copii complete. In ciuda adoptarii lente, a fost o poveste clasica de mister care a generat 56 de povestiri scurte cu Holmes si inca trei romane de lunga durata in canonul original.

Povestea despre maturitate a lui JD Salinger a surprins insasi esenta tineretii dezamagite. Aproximativ 250.000 de exemplare sunt vandute in fiecare an, cu vanzari totale de peste 65 de milioane de carti. A fost inclus pe lista Time din 2005 a celor mai bune 100 de romane in limba engleza scrise din 1923 si a fost numit de Modern Library si de cititorii sai drept unul dintre cele mai bune 100 de romane in limba engleza ale secolului al XX-lea. Trebuie sa spunem mai multe?

Trebuie sa-ti dai sapca unui barbat caruia i se atribuie in general popularizarea conceptului de calatorie in timp. Masina timpului a avut un succes instantaneu si Wells a continuat sa produca o serie de romane stiintifico-fantastice care au fost pionieri in ideile noastre despre viitor. Niciunul nu ar fi depasit succesul sau de debut, totusi.

Cartile lui Stephen King s-au vandut in peste 350 de milioane de exemplare. A publicat cincizeci si cinci de romane si a scris aproape doua sute de povestiri si totul a inceput – cel putin in termeni de publicare – cu Carrie. A fost scris in doua saptamani pe o masina de scris portabila (aceeasi pe care a scris Mizeria) care a apartinut sotiei sale. A inceput ca o nuvela, dar King a aruncat primele trei pagini ale lucrarii sale la gunoi. Sotia lui a pescuit paginile si l-a incurajat sa le termine. King si-a renuntat in cele din urma slujba de cadru didactic dupa ce a primit plata de publicare pentru Carrie, dar hardback-ul a vandut doar 13.000 de exemplare. Cartea brosata, lansata un an mai tarziu? Vandut peste 1 milion in primul an.

L Frank Baum a esuat ca actor, a esuat ca vanzator, a esuat ca crescator de pui, apoi a inceput sa scrie The Wonderful Wizard of Oz. Miscare inteligenta. Distributia completa a lui Oz a avut loc in septembrie 1900 si pana in octombrie, prima editie de 10.000 de exemplare se epuizase deja, iar cea de-a doua editie de 15.000 de exemplare era aproape epuizata. Pana in 1938, peste un milion de exemplare ale cartii fusesera tiparite. La mai putin de doua decenii mai tarziu, in 1956, vanzarile romanului sau au crescut la 3 milioane de exemplare tiparite. Buna treaba daca poti sa o scrii.

Zvonurile spun ca Welsh a scris Trainspotting in pauze in timp ce isi scria teza la Biblioteca Universitatii Heriot-Watt. Cartea a determinat The Sunday Times sa numeasca galeza „cel mai bun lucru care s-a intamplat scriiturii britanice de zeci de ani” si el continua sa fie tocmai asta.

In prefata la debutul sau si singurul roman Wilde scrie: „Scopul artei este de a dezvalui arta si de a ascunde artistul”. Ciudat atunci ca cartea se lauda cu ecouri foarte evidente ale vietii lui Wilde. Poate de aceea nu a existat un al doilea roman. Cu toate acestea, cea pe care a scris-o ramane extrem de populara si William Butler a descris-o ca fiind „o carte minunata”.

Hosseini nu a terminat aproape niciodata romanul. A inceput prin a scrie o nuvela in 1999, apoi, in cuvintele sale: „Nuvela a stat doi ani. Apoi m-am intors la ea in martie 2001. Sotia mea a dezgropat-o. Am gasit-o citind-o si ea plangea si ea a spus: „Aceasta este intr-adevar o nuvela frumoasa. Ea i-a dat-o socrului meu, iar lui i-a placut. El a spus: „Mi-as fi dorit sa fi trecut mai mult”. Atunci am spus ca poate exista ceva in poveste care ii emotioneaza cu adevarat pe oameni. Poate ar trebui sa ma gandesc sa ma intorc la ea si sa vad daca exista o carte in ea.”

A fost. Romanul s-a vandut in peste 4 milioane de exemplare in trei ani.

In 1990, Rowling a vrut sa se mute cu iubitul ei intr-un apartament din Manchester si, in cuvintele ei, „La un weekend dupa vanatoarea de apartamente, am luat singur trenul inapoi la Londra si mi-a cazut in cap ideea pentru Harry Potter… un baiat slabanog, mic, cu parul negru, cu ochelari a devenit din ce in ce mai mult un vrajitor pentru mine… Am inceput sa scriu Piatra filosofala chiar in acea seara. Desi, primele doua pagini nu seamana deloc cu produsul finit.” Apoi mama lui Rowling a murit si, pentru a face fata durerii ei, Rowling si-a transferat propria suferinta orfanului Harry. Rowling a petrecut sase ani lucrand la roman, dupa care criticii au comparat-o cu Jane Austen, Roald Dahl si chiar cu povestitorul grec antic Homer.

In 1998, Biblioteca Moderna a numit A Portrait pe locul al treilea pe lista celor mai bune 100 de romane in limba engleza ale secolului al XX-lea (Joyce s-a clasat in fruntea listei cu Ulise, in timp ce Marele Gatsby a fost pe locul doi). In 1917, HG Wells a scris ca „se crede in [alter ego-ul fictiv al lui Joyce] Stephen Dedalus asa cum se crede in putine personaje din fictiune”. Avand in vedere ca WB Yeats si Ezra Pound sustin, de asemenea, lucrarea, aceasta are in mod clar o influenta literara serioasa.

A castigat o serie de premii, inclusiv, destul de incantator, Premiul pentru fictiune pentru copii Guardian, dupa ce a fost publicat simultan in editii separate pentru adulti si copii. Cu toate acestea, poate ceea ce nu a castigat a facut cea mai mare agitatie. Incidentul curios a fost pe lista de lunga durata pentru Man Booker Prize, iar „multi observatori au fost surprinsi ca nu a avansat pe lista scurta”. a spus John Carey, presedintele juriului Booker. „Avem mai multe confruntari de opinie in randul judecatorilor, dar mi s-a parut ca cartea lui Haddon despre un baiat cu sindromul Asperger taie respiratia”.

Avem povestea de dragoste din spatele conceptiei romanului de debut revolutionar al lui Palahniuk. Cand a incercat sa publice Monstri invizibili, editorii l-au respins pentru continutul tulburator. Asa ca a scris Fight Club in incercarea de a deranja si mai mult editorul pentru ca l-a respins. Editorului i-a placut, cariera a explodat.

Cartea a fost publicata la 25 aprilie 1719. Inainte de sfarsitul anului, acest prim volum a avut patru editii.

Pana la sfarsitul secolului al XIX-lea, nicio carte din istoria literaturii occidentale nu avea mai multe editii, spin-off si traduceri (chiar si in limbi precum inuktitut, copta si malteza) decat Robinson Crusoe, cu peste 700 de versiuni alternative. Bine jucat, Daniel. Bine jucat.

Dickens si-a anuntat talentul revoltator cu acest set cu adevarat amuzant, nu doar razand pentru ca ar trebui sa o facem, de episoade comice care se intalnesc cu „domnul liberului” Samuel Pickwick, Esq. Cartea a devenit primul fenomen publicistic real, cu copii contrafacute, spectacole de teatru, carti de glume si alte marfuri in jurul ei.

Primul manuscris al lui Charlotte, Profesorul, nu si-a asigurat un editor, desi a fost incurajata de un raspuns incurajator din partea Smith, Elder & Co., care si-a exprimat interesul pentru orice lucrari mai lungi pe care ar putea dori sa le trimita. Charlotte a raspuns terminand si trimitand un al doilea manuscris in august 1847. Sase saptamani mai tarziu a fost publicata Jane Eyre: An Autobiography, care a revolutionat arta fictiunii. De atunci Bronte a fost numit „primul istoric al constiintei private”. Explorand teme de clasism, sexualitate, religie si proto-feminism, se intampla multe in Jane Eyre, dar niciodata in detrimentul placerii.

In 1811, editura Biblioteca Militara din Londra a acceptat manuscrisul spre publicare, in trei volume. Austen a platit pentru publicarea cartii si a platit editorului un comision pentru vanzari. Costul publicarii a fost mai mult de o treime din venitul anual al gospodariei lui Austen! Ea a obtinut un profit de 140 de lire sterline (aproape 8.000 de lire sterline in bani din 2014) la prima editie, care a vandut toate cele 750 de exemplare tiparite pana in iulie 1813.

Este greu sa judeci stralucirea romanului socant, realist si profund emotionant al Sylviei Plath despre o femeie cazuta in stransoarea nebuniei fara a lua in considerare sinuciderea ei tragica la doar o luna dupa ce a fost publicat, in Marea Britanie. Poate ca nu ar trebui. Un clasic cu adevarat bantuitor.

Atat primul roman publicat de Capote, cat si cel semi-autobiografic, este o piesa puternica datorita fotografiei incarcate erotic a autorului, continutului riscant si faptului ca a debutat pe locul 9 in lista celor mai bine vandute unde a ramas pt. noua saptamani. Sclipitor.

In cuvintele autorului insusi Less Than Zero „[nu este o carte] perfecta in niciun caz… [Dar] a fost o scriere destul de buna pentru cineva care avea 19 ani”. Nouasprezece! Nu putem contrazice asta. In plus, romanul a fost aproape universal laudat de critici si s-a vandut bine, schimband 50.000 de exemplare in primul sau an.

Scrisa in timp ce Toni Morrison preda la Universitatea Howard si isi crestea singura cei doi fii, este aproximativ un an din viata unei tinere negre care dezvolta un complex de inferioritate datorita culorii ochilor si aspectului pielii. „Imi imaginez ca daca cel mai mare romancier american William Faulkner ar fi in viata astazi”, a scris The Washington Post „El ar anunta aparitia lui Toni Morrison ca spirit inrudit… Descoperirea unui scriitor ca Toni Morrison este cea mai rara dintre placeri”.

Datorita pozitiei sale independente cu privire la Revolutia din octombrie, doctorului Jivago i s-a refuzat publicarea in Uniunea Sovietica, asa ca Pasternak a trimis cateva copii ale manuscrisului in rusa prietenilor din Occident. In 1957, editorul italian Giangiacomo Feltrinelli a aranjat ca romanul sa fie scos ilegal din Uniunea Sovietica si a publicat o traducere in italiana. Atat de mare era cererea pentru Doctor Jivago , incat Feltrinelli a putut sa acorde licente drepturi de traducere in 18 limbi diferite. Pasternak a fost distins cu Premiul Nobel pentru Literatura in anul urmator, eveniment care a umilit Partidul Comunist.

Emily St. John Mandel a devenit cunoscuta pentru cele mai recente carti ale sale, inclusiv Station Eleven si Sea of ​​Tranquility, dar si prima ei carte merita citita. Last Night in Montreal este o carte tensionata si care provoaca ganduri despre Lilia, care nu isi aminteste copilaria si este bantuita de o umbra misterioasa. Cu cat se vorbeste mai putin despre intriga, cu atat mai bine, dar chiar daca aceasta a fost prima carte a lui St John Mandel, este frumos scrisa, cu o dezvoltare minunata a caracterului. La fel ca si cartile ei ulterioare, este aproape imposibil sa o renunti la aceasta.

Publicat in septembrie 1992, The Secret History este simbolul tendintei cartilor „dark academia”. Are loc in New England si urmareste povestea unui grup de studenti foarte strans uniti, care sunt inscrisi la un mic colegiu de elita de arte liberale din Vermont numit Hampden College (desi se bazeaza pe Bennington College, la care a urmat Tartt). Este o poveste politista inversata care exploreaza modul in care moartea unui student are consecinte stridente chiar si ani mai tarziu.

Recunoscuta imediat ca o opera literara semnificativa, Charles Dickens, nu mai putin, a laudat-o cu laude: „Intreaga viata la tara in care se plaseaza povestea, este atat de reala, si atat de draguta si autentica, si totusi atat de selectata si slefuita de arta, incat Nu o pot lauda suficient.” Nu are rost sa incercam, atunci.